RECENSIE: Mark Mulcahy - Dear Mark J. Mulcahy, I Love You

Mulcahy
recensie cijfer 2013-08-23 Dear Mark J. Mulcahy, I Love You. Deze manier om een brief aan de Amerikaanse muzikant en tevens voormalig frontman van Miracle Region en Polaris Mark Mulcahy te openen gaat ondergetekende net wat ver. Dat neemt echter niet weg dat het met de muziek op het album van Mulcahy wel goed zit. Het is dan ook niet verwonderlijk dat grote namen als Thom Yorke, Michael Stipe en J Mascis een zwak voor de singer/songwriter lijken te hebben, evenals schrijver Nick Hornby die zelfs een essay over ‘Hey Self-Defeater’ opnam in zijn boek 31 Songs.

Mark Mulcahy werd de afgelopen jaren niet bepaald verwend. In 2008 overleed zijn vrouw Melissa plotseling en stond hij er bij de opvoeding van zijn kinderen alleen voor. Hij besloot zijn carrière op een laag pitje te zetten. Om hem een hart onder de riem te steken werd door bewonderaars in 2009 een tribute album uitgebracht waarop namen als The National, Thom Yorke, Michael Stipe, Mercury Rev en Dinosaur Jr. hun favoriete song ten gehore brachten. Daarna werd het stil.

Na vier jaar van stilte was er december 2012 met het uitbrengen van de single ‘Low Birthweight Child/ The Cottage That We Rented Had A Name’ weer . Het bleek de voorbode op Dear Mark J. Mulcahy, I Love You dat opvallend genoeg een luchtiger plaat is dan je zou verwachten. Voornamelijk luchtig, want na de schitterende, ijzersterke afsluiter ‘Where`s The Indifference Now?’ zou je met de zelfmoordthematiek in eerste instantie denken dat je naar een zwaarmoedig, emotioneel album hebt geluisterd.

Maar goed zo zwaarmoedig klinkt het album dus niet. Het vrolijke fluitje in het Dylanesque ‘He`s A Magnet’, maar ook de opening van ‘Let The Fireflies Fly Away’, waarbij de openingszin van een mop ”Waiter?! There`s a frog in my…” moeiteloos wordt uitgebouwd naar een volwaardige song verraden spelplezier en inventiviteit. Daarnaast is Mulcahy in staat om serieuze thema`s in luchtig klinkende popfolksongs te verwerken, die je vervolgens soms niets vermoedend vrolijk zit mee te zingen. Het opgewekte klinkende ‘Poison Candy Heart’ (terwijl de tekst toch echt van een beëindigde relatie spreekt) bijvoorbeeld, maar ook een gewichtigere song als ‘She Makes The World Turn Backwards’ met een bijdrage van het Young@ Heart Chorus, klinkt niet overdreven zwaar.

Acht jaar na het verschijnen van zijn laatste album maakt Mark Mulcahy met Dear Mark J. Mulcahy, I Love You een sterke comeback die met zijn perfecte balans tussen serieuze, soms cynische teksten en een speelse sound naar meer smaakt. Het is te hopen dat een opvolger ditmaal niet zo lang op zich zal laten wachten.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Mark Mulcahy Label:Konkurrent
Cover Young Fathers - TAPE TWO

Young Fathers - Tape TwoNa TAPE ONE komt TAPE TWO . Qua namen voor hun releases houdt Young...