RECENSIE: Treasure Of Grundo - Dýsantzú

Treasure
recensie cijfer 2013-07-10 Het mag algemeen bekend worden verondersteld, dat Haarlem naast een van de grootste platenperserijen ter wereld, ook een hoop muziek te bieden heeft. Een van de bands uit de Vinyl Stad is Treasure of Grundo, bestaande uit Yannick Tinbergen en Bert Zaremba. Het duo is al sinds de middelbare school muzikaal onafscheidelijk van elkaar, maar dit specifieke project werd gestart in 2010. Na twee jaar hard werken is de debuutplaat Dýsantzú een feit.

De naam Treasure of Grundo is ontleend aan de tekenfilm Teddy Ruxpin, die zich afspeelt in het land Grundo. Omdat de beide heren het lastig vonden om hun experimentele mix van diverse genres te omschrijven, besloten ze hun sound Grundo te noemen. En of dit allemaal nog niet mysterieus genoeg is, zijn de titels van de nummers , net als de albumtitel, (vermoedelijk) in het IJslands. De band houdt van de IJslandse muziekwereld en Dýsantzú werd geproduceerd door IJslander Petu Ulfur Einarsson

Het geluid van Treasure of Grundo is in bekende muzikale termen het best te omschrijven als een duistere, experimentele mix van elektronische muziek, indie en rock. Het Haarlemse duo bouwt geheel in eigen stijl verder op het geluid van new wave en ondergetekende kan zich niet aan de indruk onttrekken, dat de muziek bij computerspelletjes uit de jaren ’80 en vroege jaren ‘90 de heren heeft geïnspireerd. Het is een donker avontuur, waarvan de verhalen zowel tekstueel als muzikaal worden verteld.

Een eigen sound dus, opgebouwd uit beats die zo nu en dan versnellen tot triphop ritmes, laagje voor laagje toenemende synthesizers, zingende gitaarsolo’s en het zware monotone stemgeluid van de twee vrienden uit Haarlem. Een gevaar is, dat door deze vaste receptuur sprake is van herhaling en dat zou kunnen leiden tot verveling. Dat risico weet Treasure of Grundo met name te beperken door regelmatige wisselingen in tempo en kracht. Het nummer ‘Myr’ is vanwege het refrein bijna catchy te noemen, ‘Dýsantzú Yles’ is een traag nummer en is de Grundo-versie van een ballad en op ‘Bar’ gaan de heren zo stevig tekeer dat op menig underground feest de tent zal worden afgebroken.

Dýsantzú is een geweldige debuutplaat, waarop Treasure of Grundo hun eigen geluid aan de hele wereld laat horen. Twee jaar hard werken betaalt zich uit en het resultaat is alleen verkrijgbaar op groen vinyl. Geperst in een oplage van slechts 300 stuks, waarvan er 150 een speciale hoes hebben, en uitgebracht op het platenlabel Geertruida, het eigen label van Tinbergen en Zaremba. Zorg dat je er een te pakken krijgt, niet alleen voor de meeslepende muziek, maar ook omdat dit wel eens een verzamelobject zou kunnen worden!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Treasure Of Grundo Label:Geertruida
Cover City And Colour - The Hurry and the Harm

City And Colour - The Hurry And The HarmDallas Green, oftewel City And Colour , weet zichzelf op zijn vierde...