RECENSIE: Ziggy Marley - In Concert

Cover Ziggy Marley - In Concert
recensie cijfer 2013-02-26 Naast de wereldwijde bekendheid van reggae en zijn geweldige oeuvre heeft wijlen Bob Marley ons nog iets belangrijks nagelaten. Een ongelofelijke hoeveelheid kinderen die stuk voor stuk een kleiner of groter deel van zijn talent geërfd hebben. Zo zijn daar onder andere Damian Marley, bekend van samenwerkingen met NAS, de superband Superheavy en recent ook Skrillex, Stephen Marley, die in 2007 zijn debuutalbum uitbracht en wellicht de bekendste van het stel: Ziggy Marley. Ziggy, onder meer bekend van zijn hit single ‘Tomorrow People’ van zijn album Conscious Party.

Ziggy Marley brengt tussen zijn studio albums regelmatig live albums uit. In 2008 verscheen Love Is My Religion Liveen in 2009 bracht hij Ziggy Live From SoHo uit. Na zijn 2011 album Wild And Free brengt hij nu als tussendoortje het live albumIn Concert uit. Het live album opent met ‘Higher Vibrations’ van het album Spirit of Music van Ziggy Marley and the Melody makers uit 1999. Hierna volgen er ook nog nummers van zijn solo albums Love is My Religion,,Family Time en Wild and Free. Ook hitsingle ‘Tomorrow People’ is te vinden op deze liveregistratie van veertien nummers. In Concert geeft op die manier een mooie dwarsdoorsnede van het oeuvre van de zoon van Bob. De nauwe muzikale band met zijn vader blijkt niet alleen in het hoofd van de gemiddelde luisteraar aanwezig, de stem van Ziggy lijkt immers steeds meer op die van zijn vader. Ziggy zelf verweeft zelf ook stukken van de nummer van zijn vader in zijn eigen setlist. Justice van Ziggy gaat over in ‘War’ van vader Bob en op ‘Is This Love?’ zet hij haast een kopie neer van het nummer van zijn vader. En daarmee hebben we meteen het manco van deze cd te pakken. Hoe getalenteerd Ziggy ook is, hij blijft altijd een kopie van zijn vader. En met deze behoudende keuze aan haast klassieke reggaenummers zal hij ook nooit uit deze schaduw weten te treden.

Als je In Concert beziet als een tussendoortje en zoethoudertje voor de fans levert Ziggy Marley an sich een mooi stukje werk af. Ook het feit dat het hier een live registratie betreft valt zelden terug te horen in de nummers. Of dit een gemis is aan het concept of een verdienste van de muzikanten zal echter voor iedereen een anders zijn. Ziggy en zijn band zijn gewoon ontzettend goed in wat ze doen, maar verrassend of vernieuwend wordt het echter nergens.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Ziggy Marley Label:Rough Trade Distribution
Cover Tim O`Brien & Darrel Scott - Live - We`re Usually A Lot Better Than This

Tim O`Brien & Darrel Scott - Live; We`re Usually A Lot Better Tim O’Brien is een geweldig zanger, muzikant en componist. Darrell Scott...