RECENSIE: Public Enemy - Most Of My Heroes Still Don`t Appear On No Stamp/The Evil Empire Of Everything

Cover Public Enemy - Most of My Heroes Still Don’t Appear on no Stamp/The Evil Empire Of Everything
recensie cijfer 2013-02-19 In 2009 stond crowdfunding via het internet op het punt van doorbreken. Het was de legendarische rapformatie Public Enemy die in datzelfde jaar als een van de eerste grote bands instapte in deze nieuwe manier van financieren, promoten en verspreiden van muziek en die de samenwerking aanging met crowdfunding platform SellABand. Dat was geen verrassing. Frontman Chuck D is al jaren een voorvechter van het gratis downloaden van muziek. Hij nam het in 2000 op voor Napster en heeft zijn eigen ‘internet first’ platenlabel SlamJamz. In 2010 had het project van Public Enemy op SellABand voldoende geld gegenereerd en het duurde vervolgens tot 2012 voordat het muzikale resultaat daar was. In juli 2012 werd eerst het album Most Of My Heroes Still Don’t Appear On No Stamp uitgebracht en in september van dat jaar volgde The Evil Empire Of Everything. Beide albums verschenen toen slechts digitaal, maar zijn nu als fysieke exemplaren verkrijgbaar.

“Elvis was a hero to most/But he never meant shit to millions/He’s straight out racist/The sucker was simple and plain/Motherfuck him and John Wayne/’Cause I’m black and I’m proud/I’m ready and hyped plus I’m amped/Most of my heroes don’t appear on no stamp (…)” Het zal de liefhebbers vast niet zijn ontgaan dat de albumtitel Most of My Heroes Still Don’t Appear On No Stamp direct refereert aan ‘Fight The Power’ (1989), een van de bekendste en meest uitgesproken nummers van de formatie rondom Chuck D en Flavor Flav.

De heren trappen de plaat af met ‘Run Til It’s Dark’, dat met een drukke uptempo beat, alle ruimte voor stevig gitaar(solo)werk en een politiek getinte tekst, klinkt zoals je van Public Enemy verwacht. Op ‘Get Up Stand Up’ is daarna een overtuigende gastbijdrage te horen van politiek medestander Brother Ali, bekend uit de stal van Rhymesayers Enternainment. Een funky gitaarriffje en een simpele drumpartij vormen vervolgens de basis voor de eerste single van de plaat ‘I Shall Not Be Moved’. In deze track laat een nog altijd furieus klinkende Chuck D onder andere horen wat hij van de muziekindustrie vindt: “Corporations dictate what goin’ down/Local acts I got your back”.

Een van de hoogtepunten van de plaat is ‘Catch The Thrown’. Een oldschool beat, geëngageerde teksten – ook van Large Professor en Cormega – en is daar een stukje tekst van Johnny Cash te horen? Tot dan toe vervult Flavor Flav zijn rol als back-up rapper en hypeman zoals alleen hij dat kan. In ‘FassFood’ en ‘WTF?!’, een nummer met een erg relaxte beat, dat voor Public Enemy begrippen erg toegankelijk klinkt, krijgt hij wat meer ruimte om zijn ding te doen.

The Evil Empire Of Everything is volgens Chuck D de twee-eiige tweeling van de hiervoor besproken plaat. Public Enemy gaat dan ook verder waar ze gebleven zijn op dit twaalfde studio album. Na het intro is Ziggy Marley te horen in het refrein van ‘Don’t Give Up The Fight’. Wederom een verwijzing naar het verleden, maar Moeder Natuur is altijd een actueel thema. De dood van Trayvon Martin – hij (zwarte tiener, een hoodie aan en ongewapend) werd in februari 2012 door een burgerwacht doodgeschoten en vermoedelijk speelden diens (racistische) vooroordelen daarbij een rol - vormt de directe achtergrond voor het nummer ‘Beyond Trayvon’. Naast Chuck D zijn op deze track ook Goonie B en Jamal Malik te horen. Op ‘ …Everything’ wordt teruggegaan naar de muzikale roots van hiphop. Een heerlijk soulnummer met blaaspartijen van de bekende saxofonist Gerald Albright en met zangpartijen van Sheila Brody.

Flavor Flav laat weer van zich horen op ’31 Flavors’. Hij moet zijn tot dan toe opgespaarde energie kwijt en gaat er vol tegenaan. Op het toegankelijke en cacthy ‘Riotstarted’, wordt Public Enemy muzikaal bijgestaan door (ex-)Rage Against The Machine-gitarist Tom Morello. Van de nummers die dan nog volgen zijn ‘ICEbreaker’ en ‘Say It Like It Really Is’ nog het noemen waard. De eerstgenoemde track duurt ruim zeven minuten, maar dat heeft de luisteraar niet door doordat de oldschool beat voortdurend wijzigt en verschillende rappers elkaar afwisselen. Het andere nummer is een waardige afsluiter, dat vooraf wordt gegaan door de enige misser van de plaat ‘Broke Diva’.

Public Enemy laat met Most Of My Heroes Still Don’t Appear On No Stamp en Evil Empire Of Everything horen na ruim 25 jaar nog altijd een van de vaandeldragers van de hiphop te zijn. Geëngageerd, oprecht en in your face, ook deze platen mogen niet ontbreken in je Public Enemy verzameling.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Public Enemy Label:Suburban Records
Cover Bad Religion - True North

Bad Religion - True North Bad Religion staat, naast een aantal prangende hitjes binnen de wereld van...

Cover Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko

Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - Jama Ko De Malinese muziek heeft nog nooit zo in de schijnwerpers gestaan als de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT