RECENSIE: Cee Lo Green - CeeLo`s Magic Moment

Cover Cee-Lo Green - CeeLo's Magic Moment
recensie cijfer 2012-12-18 Het is koud, de eerste sneeuwvlokjes zijn gevallen en de kerstverlichting is weer uit de kast. De kerststalletjes met glühwein vullen de pleinen en overal is er wel iets van kerstmuziek te horen. Traditiegetrouw proberen artiesten met een succesvol kerstalbum te komen. Hopend op dat ene liedje dat zomaar een blijvertje zou kunnen worden. Waar een band als The Darkness, met ‘Christmas Time (Don’t Let The Bells End)’, op zijn minst met degelijk nieuw materiaal op de proppen kwam, gokken de meeste artiesten op de klassiekers. In die categorie komen we Cee Lo Green tegen. En we kunnen op zijn minst stellen dat dit een opvallende keuze is, aangezien Green nog wel eens de mist in gaat met bestaand materiaal. Zo schoot zijn interpretatie van John Lennons ‘Imagine’ bij een grote groep muziekliefhebbers al eens in het verkeerde keelgat.

Gelukkig maakt Green het op Cee Lo`s Magic Moment niet zo bont, maar om nu te stellen dat het album uitblinkt in originaliteit en creativiteit? Nee. Al zegt Green zelf dat dit ”The real deal” is. Dat is het album echter meestal niet. Voornamelijk doordat de meerwaarde van de opgenomen klassiekers nogal eens ontbreekt. En dat is in eerste plaats jammer omdat Green genoeg in huis heeft om de veertien tracks naar een hoger plan te tillen. Hij heeft bijvoorbeeld een bijzonder sterke (soul)stem. Over commercieel succes hoeft hij zich echter geen zorgen te maken want de gladde radiovriendelijke productie zal in de VS (waar men graag naar oude kerstliedjes in nieuwe jasjes luistert) in de smaak vallen.

En eerlijk is eerlijk, Cee Lo`s Magic Moment klinkt in eerste instantie niet onaardig. Als je echter kritisch gaat luisteren en je het kitscherige ‘All I Want For Christmas’ nog liever hoort door Mariah Carrey, dan ga je toch wel achter je oren krabbelen. Ondergetekende had het in ieder geval niet voor mogelijk gehouden. Veel minder kitsch is ‘Baby It`s Cold Outside’, normaal gesproken dan. Green weet het samen met Christina Aguilera echter zo over de top en klef te brengen dat de term fake weer een totaal nieuwe dimensie krijgt.

Alleen goedkope commercie dus? Bijna, want als je de soulversie van ‘This Christmas’, ‘The Christmas Song’ in een R&B uitvoering, de doo-wop variant van ‘White Christmas’ en de eerlijke versie van Joni Mitchell`s ‘River’ samen op een EP zou gooien, zou Green beduidend hoger scoren dan met het complete album. Een song als ‘All I Need Is Love’ met The Muppets, (gebaseerd op “Mahna, Mahna’), is misschien drie keer grappig, maar daarna wordt het irritant en de versies van ‘Please Come Home For Christmas’ en ‘Run Rudolph Run’ laten zien dat het nog niet zo makkelijk is om een kerstliedje zo te coveren dat het van toegevoegde waarde is. Kortom Cee Lo`s Magic Moment luistert makkelijk weg, maar de magie blijft uit.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Cee Lo Green Label:Warner
Cover Green Day - ¡Dos!

Green Day - ¡Dos!Het tweede hoofdstuk van Green Day ’s Magnum Opus, de albumtrilogie ¡Uno! ,...