RECENSIE: Ryan Leslie - Les Is More

Cover Ryan Leslie - Les Is More
recensie cijfer 2013-01-09 Les Is More is het derde full length album van Ryan Leslie, een Amerikaanse producer, zanger, rapper en multi-instrumentalist, die op zijn negentiende ook nog even een Harvard-diploma behaalde. Het album is de opvolger van Transition (2009), dat een Grammy-nominatie kreeg voor beste R&B plaat. De verwachtingen voor de nieuwe plaat zijn dan ook hoog gespannen.

Les Is More opent met de autobiografische single ‘Glory’. Leslie vertelt al rappend over zijn leven. Hij heeft een pakkende flow en ook tekstueel zit het prima in elkaar. Op deze track wordt hij begeleid door elektrische gitaar, bas, orgel, piano en drum. Daarbij moet worden opgemerkt dat hij de muziek, en dat geldt voor het hele album, allemaal zelf heeft ingespeeld en geproduceerd. De coupletten van ‘Glory’ kabbelen voorbij, maar in de breaks en refreinen is er alle ruimte om tot bombastische uitbarstingen te komen. De ondersteuning door een koor maakt het vervolgens af. De combinatie van rap met de begeleiding van een band, waarbij het sologitaarwerk een van de sterke punten is, pakt erg goed uit. Ook in de nummers ‘Maybachs & Diamonds’ en ‘Dress You To Undress You’, die onder andere door de zangpartijen in het refrein erg R&B georiënteerd zijn, is voor muzikale begeleiding door een “band” gekozen.

Op het grootste deel van de plaat is echter gekozen voor elektronisch inslag. In nummers als ‘Beautiful Lie’, ‘Good Girl’ en ‘Swiss Francs’ ligt de nadruk op de beat van een (drum)computer. Ook de overige instrumenten en samples zijn op de computer uitgewerkt. De nummers klinken dan ook een stuk gelikter. Op deze tracks laat Leslie het rappen zo nu en dan voor wat het is. Hij uit oneliners en gaat regelmatig over op zangpartijen, al dan niet met vervormde stem. Tekstueel gezien valt hij in herhaling. De lyrics zijn glad, voorspelbaar en cheesy. Ook wordt gaande weg duidelijk dat zijn stem maar een beperkt bereik heeft. Al deze factoren komen de houdbaarheid van de plaat niet ten goede.

De muziek van Ryan Leslie is duidelijk gemaakt voor de commerciële markt. Het is niet vernieuwend of spannend, maar het ligt lekker in het gehoor. De liefhebber van zoete R&B en/of R&B-georiënteerde hiphop kan met Les Is More zijn of haar hart ophalen.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Ryan Leslie Label:Rough Trade Distribution
Cover Eisenhower - Enough

Eisenhower - EnoughDe vier heren van Eisenhower zijn in vier jaar tijd behoorlijk ver gekomen....