RECENSIE: Gare Du Nord - Lifesexy

Cover Gare Du Nord - Lifesexy
recensie cijfer 2012-12-06 Gare Du Nord is ooit begonnen als een studioproject. Sinds 2007 is ook Dorona Alberti onderdeel van deze band die in 2001 is begonnen en de afgelopen jaren veel gouden en platina albums afgeleverd heeft. Omdat al de opnames van Gare Du Nord tot nu toe studio-opnamen zijn en de band ook een geweldige live reputatie heeft werd het tijd om na negen studio albums eens een live album uit te brengen. De twee oprichters Barend Fransen en Ferdi Lancee zijn dan wel vervangen binnen de band, maar ze spelen nog steeds een duidelijke rol achter de schermen als schrijvers en producers. Zij zijn dan ook degenen die het live album Lifesexy geproduceerd hebben. Een album bestaande uit dertien live songs die opgenomen zijn tijdens de tour door Nederland het afgelopen jaar.

En om maar met de deur in huis te vallen, Lifesexy is een fantastisch album geworden; de live sfeer is goed gevangen, de nummers krijgen extra tijd en bieden zo ruimte voor alle bandleden. De hele plaat swingt en is zo strak geproduceerd dat je bijna vergeet dat je naar een live concert aan het luisteren bent. Ook de band valt meteen met de deur in huis. Met de song ‘Somethin’ In My Mouth’ (Eerder verschenen op het album Sex 'n' Jazz uit 2007) laten ze met de tekst Tell me baby what do you want me to do. I’ve got something in my mouth that belongs to you niet veel aan de fantasie over. Een van de hoogtepunten is ook de eerste single, het eerder op Sex 'n' Jazz verschenen nummer waarop de zangeres een duet doet met de bandopname van Marvin Gaye’s ’Sexual Healing’. Dat je als band de exclusieve rechten krijgt om deze opnamen te mogen gebruiken is buitengewoon en de toegevoegde waarde van dit nummer op het live album is dan ook wel duidelijk. Dit geldt dan in wat mindere mate voor de cover van ‘Summertime’ van George Gershwin en de cover van Steely Dan’s ‘Do It Again’ (bij Gare du Nord getiteld: 'Go Back Jack'). Overigens zegt de twijfel over de toegevoegde waarde van deze nummers niets over de kwaliteit ervan. Op een live cd van een band die zelf beschikt over een uitgebreid en bekroond repertoire horen gewoon geen covers.

Uiteindelijk is het enige echte minpunt de titel van het album. Daar waar je bij de studio albums nog wel van sexy kon spreken is de kracht die er op deze cd is vastgelegd, en dan in het bijzonder de swingende sfeer niet te vatten met dit woord. Er is geen sprake van lounge jazz, maar eerder van feestelijke dansmuziek. De teksten zijn wel schunnig, maar het neigt toch naar een misplaatst en geforceerd iets. Vergelijkbaar met het werk ‘Stout’ van Heleen van Rooyen en Marlies Dekkers waar de band ooit ook een soundtrack voor verzorgde. Hierdoor dreigt de band de ordinaire kant op te gaan en dat is zonde omdat ze juist veel te bieden hebben.

In januari zal de tour van start gaan waarin Gare du Nord de nummers van het live album Lifesexy live gaat spelen. Als de kwaliteit op deze plaat representatief is voor wat deze tour gaat bieden loont het absoluut de moeite om kaarten te kopen. Het belooft een feest te worden.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Gare Du Nord Label:Blue Note
Cover Red Lamb - Red Lamb

Red Lamb - Red LambHet gonsde op internet al een tijdlang van de geruchten; er zou een...