RECENSIE: Rachèl Louise - Be Your Own Cheerleader

Cover Rachèl Louise - Be Your Own Cheerleader
recensie cijfer 2012-12-12 Op 21 juni 2011 gebeurde er iets bijzonders in de ochtendshow van Giel op 3FM. De Utrechtse singer-songwriter Rachel Louise was aanwezig en werd verzocht om, bij wijze van hoge uitzondering, haar nummer ‘At The Disco’ een tweede keer te spelen. Voor diegenen die aan de radio gekluisterd zaten was het een moment om te onthouden, vooral vanwege de versie waarop Louise het nummer solo speelt. Het heeft sindsdien even geduurd, maar nu is dan eindelijk het debuutalbum Be Your Own Cheerleader uit.

Een van de redenen waarom de plaat even op zich heeft laten wachten is het feit dat haar EP Live In Holland meteen een succes was. Hierdoor werd haar direct het imago van meisje-achter-de-piano opgelegd en daar wilde Rachel Louise voor waken. Als gevolg hiervan werden producers en muzikanten bijeen gezocht om haar hierin te ondersteunen.

Be Your Own Cheerleader is in dat opzicht alles wat je kan verwachten. De uitvalsbasis van Rachel Louise blijft de kleine momenten waarop ze, al dan niet door zichzelf, begeleid wordt op piano of gitaar. Daarnaast ontpoppen sommige nummers zich als bombastische popsongs die je het liefste in een heel groot publiek zou aanhoren. Opener ‘Take your Place’ is in dat opzicht exemplarisch. Het begint met alleen toetsen en zang om vervolgens telkens een extra laagje te krijgen en uit te bloeien in een massieve popsong. ‘Save Me’ zou qua arrangementen zo op een album van Colbie Caillat passen, ware het niet dat de teksten minder zoetsappig zijn. En daar ligt de kracht van deze plaat. Aan de oppervlakte klinkt een mix van Caillat en Coldplay maar de persoonlijke thema’s en zanglijnen die soms nét wat diepgaander zijn geven de nummers een stevigere bite en daarmee waarschijnlijk ook een langere houdbaarheidsdatum.

Be Your Own Cheerleader is het bewijs dat wanneer je als artiest een eerste golf van publiciteit krijgt, je niet meteen je kruit moet verschieten. Vooral in de productie heeft Rachel Louise er goed aan gedaan om externe partners te zoeken. ‘Just A Few’ combineert het beste van twee werelden; aan de ene kant vertelt Louise haar persoonlijke verhaal, maar zorgen ervaren producers voor een kraakhelder geluid en goed getimede ritmesecties. ‘At The Disco’ klinkt veel spannender dan voorheen door de toevoeging van meerdere instrumenten en ‘Panic Attacks’ is juist prachtig klein.

Met het grote aanbod aan vrouwelijke singer-songwriters lijkt een moeilijke opgave om je kop boven het maaiveld uit te kunnen steken. Rachel Louise heeft echter alles in zich; ze durft de tijd te nemen om ideeën goed uit te werken, is niet bang om succesvol werk te herzien en bovenal schrijft ze ijzersterke songs. Be Your Own Cheerleader is daarmee geen vliegende start voor de Utrechtse maar een product dat op de lange termijn wel eens heel lang overeind zou kunnen blijven staan.
Recensent:Siem Deutz Artiest:Rachèl Louise Label:Eigen Beheer
Cover Parkway Drive - Atlas

Parkway Drive - Atlas Parkway Drive behoeft geen introductie meer. In tien jaar tijd heeft de...