RECENSIE: Sukilove - Drunkaleidoscope

Cover Sukilove - Drunkaleidoscope
recensie cijfer 2012-12-11 ”In een wereld waarin dubstep en co de mensen in hun ban houdt en de hartslag van de popmuziek bepaalt, kan een eenvoudige rockgroep zich niet tevreden stellen met 1 enkele drummer.” Zo begint het persbericht bij de nieuwe, vijfde plaat van het Belgische Sukilove. En dus werkt de immer van bezetting wisselende band rond Pascal Deweze deze keer met twee drummers. Naast Stoffel Verlackt, min of meer de vaste drummer van Sukilove, horen we ook Helder Deploige drums en percussie spelen.

Sukilove bestaat op Drukaleidoscope verder uit Tim Vanderbergh (bas), Sjoerd Bruil (gitaar) en natuurlijk Deweze zelf (zang, gitaar en toetsen). Deweze werd in de jaren ’90 bekend met Metal Molly en stortte zich na het uiteenvallen van deze band op verschillende projecten, waaronder El Tattoo Del Tigre, Chitlin’ Fooks en wat recenter Broken Glass Heroes. En daarnaast Sukilove, waarmee hij nu voor het eerst in drie jaar weer een album heeft gemaakt.

Ritmes zijn dus heel belangrijk op Drukaleidoscope en volgens het persbericht is de band beïnvloed door onder meer Autechre en andere Warp-acts, maar dan vertolkt door een band met traditionele rockinstrumenten. Het resultaat is een hoekige rockplaat, die weliswaar lekkere grooves bevat, maar eerder experimenteel dan echt dansbaar aandoet. Het schuurt allemaal net even te veel voor om de (indie) dansvloer op z’n kop te zetten.

Eén van de beste songs op Drukaleidoscope is ‘Lancelot’, met vrij hoge zang en een mooie melodie. Verder is vooral de baslijn in deze song erg goed. ‘Whatever You Have (Now Now Now)’ ligt letterlijk, maar ook qua sound in het verlengde van ‘Lancelot’, maar is wel iets rauwer.

In afsluiter ‘You Are All I Want From You’ horen we de invloed van Talking Heads terug. Deze klinkt vooral door in de percussie in het tweede gedeelte van deze lange song. In ‘Beatlesnake’ wordt een aantal bands bezongen, waar Sukilove kennelijk ook door beïnvloed is. We horen de namen van The Beatles, The Beach Boys, Serge Gainsbourg en Captain Beefheart langskomen. Vooral de invloed van de laatstgenoemde klinkt in deze song door en dan met name in het gitaarwerk. Zij het wel in een light-versie.

Sukilove levert met Drukaleidoscope een boeiende plaat af, waar je wel even voor moet gaan zitten. Als je die moeite neemt, kun je in de eigenzinnige muziek van het Belgische vijftal veel moois ontdekken.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Sukilove Label:Rough Trade Records
Cover Rachèl Louise - Be Your Own Cheerleader

Rachèl Louise - Be Your Own CheerleaderOp 21 juni 2011 gebeurde er iets bijzonders in de ochtendshow van Giel op...