RECENSIE: Various - Re-Machined - A Tribute To deep Purple`s Machine Head

Cover Various - Re-Machined - A Tribute To Deep Purple`s Machine Head
recensie cijfer 2012-11-01 Deep Purple behoort samen met Led Zeppelin, Black Sabbath en Uriah Heep tot de Engelse hardrockbands, die begin jaren zeventig het genre definieerden. Later ontwikkelden zich allerlei subgenres uit deze legendarische groepen, en de in de latere decennia talrijk opgerichte metal- en hardrock bands noemden bijna altijd wel één van deze bands als reden om muziek te gaan maken. Tussen de vele klassiekers die door de grote jongens werden opgenomen hoort absoluut Machine Head Van Deep Purple. ‘Smoke On The Water’ is ongetwijfeld het bekendste nummer van die plaat, maar briljante songs als ‘Highway Star’, ‘Space Truckin’ en ‘Lazy’ staan nog geregeld op de setlist van de heren.

Het is dan ook geen verassing dat juist deze plaat het eerbetoon krijgt dat het verdient. De acht songs worden door negen bands (‘Smoke On The Water’ staat er twee keer op) vertolkt. Wij moeten het helaas doen met een zogenaamde radio sampler met maar drie songs, maar het is een mooi voorproefje van wat Re-Machined-A Tribute To Deep Purple’s Machine Head ons te bieden heeft.

Eerste song is ‘Smoke On The Water’, dat wordt uitgevoerd door Carlos Santana & Jacony Shaddix. Het nummer blijft redelijk dicht bij het origineel, maar het soleerwerk wordt, hoe kan het ook anders, iets frivoler uitgevoerd. De grote verrassing is de uitvoering van ‘When A Blind Man Cries’ door Metallica. James Hetfield ontwikkelt zich tot een steeds betere zanger, wat hij in deze ballad mooi laat horen. Zo bevlogen hebben we Metallica in jaren niet meer gehoord.

Een bijdrage van Iron Maiden mocht natuurlijk niet uitblijven. Als er één band is die door Deep Purple is geïnspireerd dan is het Iron Maiden wel. Daarbij werkte de inmiddels gepensioneerde producer, en verbindende factor, Martin Birch aan vele platen van zowel Deep Purple als Iron Maiden. Uiteindelijk is het ‘Space Truckin’ geworden dat met respect is gecoverd al blijft het wel wat achter bij het origineel. De productie is, hoe ironisch, wat te wollig waardoor het nummer niet lekker uit de verf komt.

Het probleem met coveralbums is dat je altijd geneigd bent om het origineel, dat vaak veel beter is, er bij te zoeken. Ook in dit geval zijn de opnamen van Deep Purple onaantastbaar, maar de drie uitvoeringen op deze sampler zijn met liefde gemaakt. Het maakt wel nieuwsgierig naar wat de andere bands, vaak in de vorm van gelegenheidsprojecten, er van gebakken hebben.
Recensent:Jan Didden Artiest:Various Label:Eagle Records
Cover Calexico - Algiers

Calexico - AlgiersJe hebt releases waar de hele wereld naar uit lijkt te kijken. Voor of tegen,...