RECENSIE: Prong - Carved into Stone

Cover Prong - Carved into Stone
recensie cijfer 2012-06-11 Prong is een band van ups en downs. Ze zijn een tijdje down geweest, maar zijn nu weer helemaal up met het nieuwste album Carved Into Stone. Het is de eerste release in de nieuwe bezetting van Tommy Victor. Sinds 2009 vervullen Tony Campos (Ministry, Soulfly) en Alexei Rodriguez (3 Inches Of Blood) de rol van een overdonderende ritmesectie. Dit alles is terug te horen op album nummer 8, als je het live-album niet meerekent.

Carved Into Stone is een meedogenloze plaat geworden. Alle mensen die nog twijfelden aan het bestaansrecht van Prong worden met hun neus op de feiten gedrukt. Tommy Victor ziet het zelf ook niet als een comeback, maar gewoon zoals de band hoort te klinken. Luid, hard en zonder medelijden. Victor is weer helemaal tot leven gekomen en zijn tijd bij Danzig en Ministry heeft duidelijk zijn creatieve energie aangewakkert. Het levert een vette muur aan geluid op, dankzij het strakke productiewerk van Steve Evetts (bekend van productie bij The Dillinger Escape Plan en Suicide Silence).

De zang van Victor klinkt ietwat beperkt, maar het past perfect bij de machinegedreven metal die door de speakers pompt. Het is onderhoudend en krijgt geen kans om vervelend te worden. Dat houdt het fris, net als de toevoeging van de diverse solo’s. Ook hier weer, het zijn geen hoogstaande solo’s, maar ze zorgen voor een goede variatie in deze stoomtrein aan geluid. Al met al klopt het hele plaatje gewoon.

Hoogtepunten zijn opener ‘Eternal Heat’ en ‘Revenge… Best Served Cold’, waarbij de vooral laatste een groovy en dansbaar ritme te pakken heeft. De titeltrack komt zelf wat slapjes over tussen de rest, maar vervult zo de functie van rustmomentje. Thrashinvloeden zijn terug te vinden in de nummers ‘Ammunition’ en ‘List of Grievances’. Tot nog toe heeft Prong altijd sterk moeten leunen op successen van vroeger, maar met Carved In Stone hebben ze weer materiaal in handen waar ze trots op mogen zijn.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:Prong Label:SPV
Cover Frames - In Via

Frames - In ViaAls kool groeit het aantal bands in de categorie Mogwai, Maybeshewill, God is...