RECENSIE: Rusko - Songs

Cover Rusko - Songs
recensie cijfer 2012-04-26 Heb je de term brostep al gehoord? Happystep mag ook natuurlijk. Artiesten als Skrillex, 6Blocc en Rusko maken daarvoor gebruik van de belangrijkste kenmerken van dubstep, zoals de wobble bass en het tempo. In plaats van de loodzware sub bassen wobbelt echter het hele frequentie spectrum en mag het zo commercieel klinken als eurohouse. Het resultaat is een ‘kleine speaker vriendelijke’ variant, waarbij beproefde elementen gretig gebruikt worden voor het handjes in de lucht effect.

Rusko: “Brostep is sort of my fault, but now I’ve started to hate it in a way. I took it there and now everybody else is taking it too far.”. Op zijn tweede volledige album gaat hij daarom voor meer melodie. Vandaar de titel :Songs. Door zichzelf min of meer verantwoordelijk te stellen voor de happystep van Skrillex doet Christopher Mercer uit Leeds zichzelf wel tekort. De inmiddels in Los Angeles gezetelde dj en producer heeft een onmiskenbaar Europees geluid. Drum&bass, garage, dub, grime, eurohouse, rave, wat zit er niet in? Zijn producties zijn loepzuiver en bevatten precies genoeg elementen en leuke kleine details om het interessant te maken.

De toasters en dubreggae elementen zijn prominenter aanwezig dan op voorganger OMG en zijn geluid is verder geperfectioneerd. De variatie in stijlen is groot. ‘Somebody To Love’ heeft een klassieke rave sound, met typische brostep bass drops. Een voorbeeld van de leuke details in zijn producties is hier de duidelijk herkenbare sample van D-shake’s ‘Yaaah’ uit 1990! ‘Pressure’ is een soulvolle UK garage track, die geen enkel dubstep element bevat. Halverwege knipt Rusko de vocals aan flarden en creëert daarmee een onweerstaanbare groove. Als Alphabeat ooit de late jaren negentig als thema kiest hebben ze een pittige concurrent aan Rusko!

‘Skanker’ is een combinatie van reggae en dubstep, waar ‘Love No More’ dichterbij de roots blijft. Typerend voor de Engelse breakbeat traditie, waarin referenties naar reggae nooit ver weg zijn geweest. ‘Opium’ gaat weer voluit voor de brostep. Een commerciële combinatie van trance, dubstep en top40 spul. Daarop volgt de meest wanstaltige track van Songs: ‘Dirty Sexy’. Hier werkt alles tegen Rusko. Overslaan, want voor je het weet is het een hit.
Wacht, dat laatste neem ik terug. Er is ook ‘Thunder’, een monsterlijke David Guetta kloon. Wie nog niet genoeg heeft en verder luistert komt meer van de eerder beschreven nummers tegen in mindere varianten.

Songs is veel melodie, veel variatie, veel referenties naar andere en oudere stijlen en gewoon veel om te verwerken. Erg corny vooral. Je tandglazuur breekt verder af met ieder liedje. Vermakelijk is het allemaal zeker wel, dus op z’n tijd een dosis kan geen kwaad. Een hele zak mierzoete snoepjes in een keer opeten maakt je echter vooral misselijk.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Rusko Label:Cooperative Music
Cover Seventeen Evergreen - Steady On, Scientist!

Seventeen Evergreen - Steady On, Scientist!Twee dingen moet je Seventeen Evergreen nageven, aan de hand van hun...