RECENSIE: XBOX - Fifa 06

XboxFifa06
recensie cijfer 2006-01-16 Al jarenlang verzorgt men bij EA Sports met een officiële licentie voetbalspellen. De nieuwste versie heet FIFA 06. De screenshots op de website scheppen een hoge verwachting. Is het spel echt zo mooi? Na een razendsnelle start blijkt al snel dat de hoge verwachting niet uit komt. Sterker nog de screenshots lijken totaal niet op het spel. Desondanks gaat het grafische aspect ieder jaar stapje voor stapje vooruit.

Het bekendste voetbalspel van de wereld speelt zoals vanouds. Bekende combinaties blijven hetzelfde. Een gevorderde FIFA speler zal zonder enkele probleem met het spel overweg kunnen. Voor nieuwe spelers zullen de knoppen wennen zijn. Een beginneling moet eerst bedenken wat hij gaat doen. Alvorens hij zich herinnert wat de toetsencombinatie voor een bepaald trucje is ligt de bal al aan de overkant in het doel.

Op voetballend gebied word het spel van Electronic Arts steeds indrukwekkender. Nieuw in het spel van 2006 is dat je bij een aanval je medespelers opdrachten kan geven hoe ze moeten aanvallen. Dit bevordert het aanvallend spel zondermeer.

De commentaren bij de voetbalwedstrijden worden bij de Nederlandse versie verzorgd door Evert Ten Napel en Youri Mulder. De ingesproken commentaren van Evert Ten Napel zijn opgenomen met minder bezieling dan we van hem op de televisie gewend zijn. Youri Mulder is als hij aan het woord is amper te verstaan. De commentaren zijn op het eerste gehoor aardig, maar wanneer je langer speelt blijken er veel fouten in te zitten. Bijvoorbeeld bij een schot vlak langs de paal word gemeld dat hij over en naast is terwijl het schot alleen naast is.

Sinds de start van de FIFA-serie is het mogelijk om tegen de geprogrammeerde tegenstander altijd gelijk te spelen. Als je de bal in de verdediging rondspeelt zal de Xbox nooit enige druk geven. Zo is het voor een beginneling simpel om met Sparta tegen Feyenoord in de Kuip met 0-0 gelijk te spelen. Gelukkig kun je in het dit spel tegen andere spelers opnemen. Dit kan zowel lokaal als via internet.

Bij FIFA 06 is er ook een optie om in de huid van een coach te kruipen. Je kan het spel zodoende op tactisch niveau bepalen. Ook zullen enkele zaken zoals sponsoring geregeld moeten worden. Dit onderdeel is echter niet uitgebreid genoeg om succesvol te kunnen concurreren tegen spellen die alleen op het management aspect zijn toegespitst. Het enige voordeel dat het spel biedt is dat je een hopeloze achterstand kan goed maken door zelf te gaan spelen.

Het voetbalspel is zeker leuk om te doen. Ten opzichte van FIFA 05 is het spel niet wereldschokkend verbeterd. Het commentaar, coachen en de geprogrammeerde tegenstander zijn voor een spellenmaker van deze expertise van een laag niveau. Op grafisch gebied en op het gebied van totaal voetbal scoort het spel wel voldoende.

Bezoek de Fifa 06 Website
Recensent:Kees Vrins Artiest:XBOX Label:EA
Goodcleanfun1