RECENSIE: I am the Avalanche - Avalanche United

Cover I am the Avalanche - Avalanche United
recensie cijfer 2012-02-02 Het heeft ruim vijf jaar geduurd voordat ze hun debuut opvolgden, maar nu is hij dan eindelijk daar: Avalanche United van I Am The Avalanche. Een vijfkoppige punkband uit Brooklyn met zanger Vinnie Caruana, voor sommigen allicht bekend van The Movielife. Volledig in de spirit van het doe-het-zelven heeft de band zelf alles gefinancierd en geproduceerd. Het resultaat? Een puike punkplaat.

Ze knallen er meteen vol in met ‘Holy Fuck’. De toon is gezet en wordt ook het hele album vastgehouden. Erg technisch is het allemaal niet, maar dat hoeft ook niet. Punk-rock is nooit bedoeld om heel moeilijk te zijn. Wat ze doen, doen ze absoluut goed. Van drums tot aan de gitaren, alles is netjes op elkaar afgestemd. Luid en duidelijk, maar ze overheersen mekaar niet.

De zang is oprecht en dat voel je. Een schreeuw zoals die te vinden is aan het einde van ‘This One’s On Me’ kan niemand ongeroerd laten. Dit album staat vol van dat soort momenten. Het benadrukt het rauwe, maar oprechte gevoel dat het meedraagt. Gastvocalen zijn te vinden op het nummer ‘The Gravedigger’s Argument’. Deze worden verzorgd door Anthony Raneri van de band Bayside. De melodieuze zang contrasteert sterk met het geluid van Caruana en tilt het zo naar een hoger niveau.

Ook de emotionele noten worden gekraakt. Zo gaat het melodieuze ‘Is This Really Happening?’ over een het ongeloof dat je kan raken als je echt verliefd bent. ‘Dead Friends’ raakt weer een triestere snaar. Vinnie Caruana laat duidelijk merken hoe hij denkt over de persoon in kwestie, “I'm sick of you being sick of yourself”. Recht voor zijn raap, dat is waar het hier om gaat.

Het album sluit af met ‘Gratitude’. Alles wat dit album zo goed maakt komt nog één keer voorbij. Sing-a-longs, rauwe vocalen die ziel en zaligheid uitspugen, strakke gitaren en denderende drums. Een absolute aanrader voor iedereen die zichzelf punkrockliefhebber noemt!
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:I am the Avalanche Label:Xtra Mile Recordings
Cover Trailer Trash Tracys - Ester

Trailer Trash Tracys - EsterDe formule van Trailer Trash Tracy’s is simpel: we nemen een grote ketel...