RECENSIE: Battant - As I Ride With no Horse

Battant – As I Ride With No Horse
recensie cijfer 2011-11-19 Het eerste album van Battant, No Head bestond uit behoorlijk hippe Electroclash nummers. Instrumenten en elektronica met melodieuze, maar punky zang. Twee jaar later is Tim Fairplay ermee opgehouden en bestaat Battant uit zangeres Chloe Raunet en multi-instrumentalist Joel Dever. Of liever, bestond. Op 20 september maakte Chloe op hun blog melding van de dood van Joel. ” My little Joel is dead. I am absolutely devistated. Destroyed that such a young, talented, funny, soul could rip himself away at such a young age.” Mogen we daaruit opmaken dat de slechts 25 jarige er zelf een eind aan gemaakt heeft?

As I Ride With No Horse is desalniettemin uitgekomen op het Kill The DJ label. Op haar nalatenschap laat Battant het predicaat Electroclash grotendeels achter zich. De uitvoering van de tracks is sterk versoberd. De zang van Chloe is er nog steeds, maar de begeleiding is expres ‘slordig’ en minimalistisch. De lo-fi nummers bevinden zich ergens tussen rauwe inspiratie en geneuzel. Opener en titelsong ‘As I Ride With No Horse’ rammelt aan alle kanten, maar heeft een herkenbare hook en een dansbaar ritme. Ook single ‘Shutter’ en ‘Modern Days’ roepen nog associaties op met ouder werk. ‘Clearcut’, ‘Hubble’ en ‘Pester’ daarentegen maken het je niet gemakkelijk om te blijven luisteren. Een hoogtepuntje vormt het door piano begeleide ‘Scarlet’. De combinatie met de stem van Chloe pakt hier goed uit.

De vraag die als luisteraar in je opkomt: wat blijft er over van Battant zonder het tempo en de electro elementen? Niet zoveel helaas. ‘Farmer’s Ode To Wife’ is nog wel grappig vanwege de door Chloe met Amerikaans accent gelezen tekst. ”So darling, my baby, won’t you give my hand a rest. Too much masturbation drives a farmer up the wall and if I don’t get screwed tonight. You know I won’t get screwed at all. Het is niet genoeg om een album te redden.

De laatste en met zijn zes minuten langste track ‘Fossil Fuel’ geeft de doorzettende luisteraar overigens wel hoop voor de toekomst. Hier horen we echte inspiratie en goed uitgepakte vernieuwingsdrang. Er is wel degelijk licht aan het einde van de tunnel. Helaas heeft Joel dat iets te letterlijk genomen.
Recensent:Jasper Wognum Artiest:Battant Label:Rough Trade Distribution
Buraka Som Sistema - Komba

Buraka Som Sistema - KombaPortugal zit nog steeds tot aan de nek in de schulden, maar van die...