RECENSIE: Gus Black - The Day I Realized

Gus Black  The Day I Realized
recensie cijfer 2011-04-14 Gus Black is een singer/songwriter uit Los Angeles, die eenvoudige liedjes maakt met pop- en folkinvloeden uit de jaren 60. Een beetje in de stijl van Leonard Cohen, Lee Hazelwood en Elliot Smith. Tot zijn voorbeelden rekent hij Neil Young, Cat Stevens, Donovan en Nick Drake. In Nederland is hij slechts in kleine kring bekend en echt vlotten wil het niet met zijn carrière. Ondanks het feit dat ITunes hem in 2009 nomineerde als één van de beste songwriters van de wereld. Zijn laatste twee albums, Autumn Days(2005) en Today Is Not A Day To Fuck With Gus Black (2008), deden geen potten breken. En met het uitblijven van de grote doorbraak leek het gedaan met zijn loopbaan. Maar hij hervond zichzelf en daarmee ook zijn liefde voor het schrijven van liedjes. Gelukkig maar. The Day I Realized is het eerste resultaat van de herboren Black.

Zijn nieuwe drijfveer is de liefde. Tot nu toe was hij vooral bezig geweest om zijn muzikale loopbaan vorm te geven en was er geen plek voor verliefdheid. Het interesseerde hem hoegenaamd niet. Tsja, als hij eenmaal bevangen raakte, deed die bevlogenheid hem weer terugkeren naar de muziek. Op de achterzijde staat dan ook vermeld dat het album “An open love letter” is.

Het verschil met zijn vorige albums is overigens niet groot. De teksten gaan natuurlijk over de liefde en zijn aan de zoete kant. De toon van zijn songs hebben nog steeds die melancholische treurige ondertoon. Openingsnummer ‘The Afterlife’ is van ongekende schoonheid. Puur en eenvoudig. De muziek komt recht je hart binnen. In het liedje ‘Summer Dress’ beschrijft Black a la Martin Bril, hoe mooi zijn meisje er uit kan zien in een zomerjurkje. ‘Fall Into You’ beschrijft op een mooie wijze hoe je jezelf helemaal kunt verliezen aan iemand. ‘The New Normal’ is typisch een liedjes waarvan Black er wel meer op zijn naam heeft staan, net te weinig bijzonder. Gelukkig herpakt hij zich in ‘Waiting In The Cold’, waarin Black op fraaie wijze het onzekere wachten bezingt. Titelsong ‘The Day I Realized’ doet de aandacht helaas verslappen en ook ‘Now Or Forever’ lijkt er aan bij te dragen dat het album langzaam maar zeker uitgaat als de bekende nachtkaars. Maar met ‘S.S.L.A’ (Sad Song Love Affair) en de rustige afsluiter ‘The World Is On Fire’ laat Black op een fraaie en ondubbelzinnige wijze weten helemaal verknocht te zijn aan zijn nieuwe liefde.

Gus Black is terug op de muzikale vloer en heeft een weemoedig, melancholisch album afgeleverd, waarin hij op haast poëtische wijze de liefde ofwel zijn geliefde onder woorden brengt. Fijn dat hij zijn gitaar nog niet aan de bekende wilgen heeft gehangen.

Eerdere recensies van Gus Black:
- 21-03-2008: Today is not the Day....
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Gus Black Label:Rough Trade Distribution