RECENSIE: Serani - No Games

[Serani] – [No Games]
recensie cijfer 2010-12-26 Het is buiten ongeveer -10 graden, er ligt een meter sneeuw, mensen dromen al weer over een Elfstedentocht en in heel Nederland ligt het openbare leven plat door sneeuw en ijs-gerelateerde ellende. Niet de beste uitgangspositie voor het recenseren van een Jamaicaans dancehall album. Toch zal ik een poging wagen en me buigen over het debuutalbum van Serani. Deze man is al verantwoordelijk geweest voor de productie van hits van enkele van de grootste namen uit de dancehall scene, waaronder Mavado en Sean Paul. Hij is dus al een grote en tevens succesvolle producer in die scene, maar blijkbaar wilde hij ook eens als artiest succes hebben. Zijn eerste hit heet 'No Games' en dat is tevens de titel van zijn debuut album.

Op de hoes van de cd staat een jongeman die er vreselijk gelikt uit ziet. Nette kleren, een mooi getrimd baardje, een modieus hoedje en een glimmende zonnebril. Dit belooft niet veel goeds voor iedereen die geen meisje van dertien is. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, het is ook niet hartverwarmend wat Serani weet te brengen. Hij zingt over best fraaie dancehall muziek, maar zijn schelle stem heeft niet de kracht en donkere toon die past bij deze stijl. Hij kan best aardig zingen, maar zou met zijn zang geen mooie dancehall ritmes mogen verpesten. Dat wat hij wil doen past gewoon niet bij de muziek die hij ervoor heeft uitgekozen. Maar wat ik mogelijk nog veel erger vind dan de stem van Serani, is dat het allemaal zo goed doordacht is. Het lijkt teveel op het standaard verkoop succes gericht op jonge pubers, en daar maak je mij al helemaal niet blij mee. Dancehall hoort seks uit te stralen en dit is allemaal veel te lief. Deze cd kan ik bij wijze van spreken aan mijn moeder laten horen, en dat kan nooit de bedoeling zijn van dancehall. In 'When It’s Cold Outside', een zeer toepasselijke titel op dit moment, zingt hij bijvoorbeeld dat je in zijn armen kan komen als het buiten koud is. Het scheelde niet veel of mijn zojuist verorberde erwtensoep was retour gekomen. 'Naked' komt al wat dichter in de buurt van een lekker sexy nummer. Voordat het geheel echter een beetje los kan komen gaat de zang van Serani alweer ten koste dansbaarheid. Gelukkig maakt de tweede single 'She Loves Me' wat goed. Niet qua niveau van de tekst, maar de muziek zelf is in ieder geval weer lekker aanstekelijk. En dat is ook de echte kracht van deze man, goede muziek produceren lukt hem zeker, alleen moet hij geen solo albums meer maken.

Helaas brengt Serani niet de warmte waarop ik in deze barre tijden zat te wachten. Ik zal de cd deze zomer eens een herkansing geven en weer eens opnieuw aan een luistersessie onderwerpen, maar tot die tijd is het geen aanrader.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Serani Label:Ada Global
Second7 – Overdrive

Second 7 - OverdriveNog tijdens de halve finale van The Clash of the Titans 2007 hield Inumane...