RECENSIE: Jahcoustix - Crossroads

Jahcoustix – Crossroads
recensie cijfer 2010-12-01 Dat Duitsers goede reggae kunnen maken bewijst Gentleman al. De reggaezanger toert over de hele wereld en mag samenwerken met de grootste reggaeartiesten van deze generatie. Dat het nieuwste Duitse reggae exportproduct ook onder de vlag van Gentleman uitkomt mag geen verrassing zijn. Jahcoustix mocht het afgelopen jaar de Gentleman shows openen en brengt nu zijn eigen plaat uit op het Jamaicaanse Kingstone label.

Op titeltrack ‘Crossroads’ brengt de Duister in duet met Gentleman meteen een heerlijk zinderend liedje ten gehore. De combinatie van orgel, blazers en afwisselende zangpartijen bezorgt je dat heerlijke zomerse gevoel dat reggae kenmerkt. Ondanks het clichématige aspect van het nummer klinkt het gewoon heel lekker.

Ook op eigen kracht blijkt de Duitser zeer goed de balans te kunnen vinden tussen zijn zang, de blazers en de afwisselende reggaeritmes. Dat de melodieën soms vergezeld worden door uitgemolken teksten als “Live today, not tomorrow” deert geen enkel moment. Grote verrassing is ‘Contemporary fool’, op het nummer zingt Jahcoustix een akoestisch nummer. Het is pas hier waar voor het eerst duidelijk wordt dat Jahcoustix over een gouden keel beschikt.

Waar Gentleman met zijn mix tussen reggae, rap & R&B iedereen met zijn debuut wist te verrassen blijft Jahcoustix veel dichter bij de basis. Door de grote eenheid die op Crossroads vertoond wordt is de plaat zeker aangenaam. Helaas levert dit aan de andere kant ook een plaat op die net zo snel vergeten is als je hem opzet. Alle ritmes en trucjes die Jahcoustix laat horen op Crossroads zijn al zoveel vaker zoveel beter gedaan, het is te hopen dat de Duister dit gevoel overgroeit na de nodige podiumervaring. Komende maand is de reggaezanger in ieder geval nog twee keer in Nederland te zien in het voorprogramma van Gentleman.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jahcoustix Label:Groove Attack
Suuns – Zeroes QC

Suuns - Zeroes QCMontréal is altijd al een stad geweest waar prima muziek vandaan komt. Naast...