RECENSIE: Darius Dante - Keep Ya Hands Up

Darius Dante – Keep Ya Hands Up
recensie cijfer 2010-12-04 Darre van Dijk alias Darius Dante is als songwriter bekender dan je in eerste instantie zou denken. Hoewel hij in de jaren negentig al een muziekcarrière had met het rapduo Just Two, schreef hij vervolgens voornamelijk voor anderen. Door zijn werkzaamheden in de reclamewereld werden zijn songs vaak aan reclamespotjes gekoppeld. Neem bijvoorbeeld de reclame voor Center Parcs, waarin Johnny Logan 'A State of Happiness' zong. Met dit liedje scoorde Johnny Logan ook nog eens een grote hit. Iets soortgelijks gebeurde in Belgie waar Koen Wauters (Clouseau) een song van Darius vertolkte in een reclame voor een verzekeringsmaatschappij. De ambitie van Darius Dante reikt echter verder dan alleen schrijven, want sinds 19 november is zijn debuutalbum Keep Ya Hands Up verkrijgbaar.

Wat op een zolderkamertje in Leiden als een droom begon, groeit uit tot een debuutalbum waarop funk, r&b, soul schering en inslag zijn. Samen met The Young Sinatra`s (horns), Dj Freez (DMC Champion), Erik Schoonderwoerd (David Paige, Gibson Brothers) en zelfs de legendarische Deodato (o.a. Kool & The Gang) levert Darius Dante een album af, met daarop veertien vet geproduceerde tracks.

De samenwerking met Deodato is een opvallend verhaal. In de jaren 70 maakte Deodato een bewerking van 'Also Sprach Zarathustra' van Richard Strauss. Darius bewerkte deze versie en stuurde hem op naar Deodato, die reageerde enthousiast en wilde de versie graag samen perfectioneren. Het resultaat is 'Keep Ya Hands Up' wat meteen een van de hoogtepunten van het album kan worden genoemd. Een andere track die er mag zijn is de ballad 'Blackbirds', waarop de stem van Darius goed bij de laidback sound klinkt. Bij songs als 'Emotions' en 'Funky Music', blijkt dat de inspiratie bij grotere namen in dit genre liggen, getuige de invloeden van Jamiroquai, Prince en Justin Timberlake.

Met het aanstekelijke 'What a Day' was Darius inmiddels al een tijdje te horen in een commercial van Allsecure en het pianoloopje doet vermoeden dat we dit gedurende de feestdagen nog wel even houden.

Keep Ya Hands Up is een lekker album met een aantal goede liedjes, maar helaas net iets te lang. Na 'What a Day' zijn de songs meer van hetzelfde en lang niet zo boeiend als het voorgaande werk. Al met al is Keep Ya Hands Up een goed debuut voor een songwriter met al zoveel ervaring.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Darius Dante Label:Pias
Jahcoustix – Crossroads

Jahcoustix - CrossroadsDat Duitsers goede reggae kunnen maken bewijst Gentleman al. De reggaezanger...