RECENSIE: Sem - Without Making a Sound

SEM Lost & Found
recensie cijfer 2010-11-05 Demo cd van de newwave/rock formatie uit Oss. De naam van de band, die uit drie leden bestaat, is samengesteld uit de eerste letter van de roepnaam van de leden: Sander (drums), Eke (zang en bas) en Michel (gitaar en zang). De groep is sedert 2008 actief en schrijft zijn nummers zelf. Nu hier ter bespreking een demo cd bestaande uit vier nummers. Een heel fraai uitgegeven demo zelfs. Het is duidelijk dat de groep zorg heeft besteed aan de aankleding van de cd. Het schijfje is namelijk voorzien van mooie foto’s, een leuke lay-out en de songteksten van de nummers.

De inspiratiebronnen voor de muziek van SEM zijn goed gevarieerd. De smaak van de groep loopt van Editors naar U2 en van U2 naar PJ Harvey. Deze variëteit heeft volgens de band geleid tot een krachtige en overtuigende sound. Toegegeven de nummers klinken qua instrumentarium best lekker. De opbouw van de verschillende tracks zijn prima voor elkaar. Het geheel wordt uit echter balans gebracht door de zang partij. Natuurlijk kan dat voor een deel een kwestie van smaak zijn, maar de stem van de zangeres van de groep is op zijn minst kwetsbaar en breekbaar. Het komt de muziek eigenlijk niet ten goede. In plaats van het geluid te versterken, breekt het de kracht af. Dat is best een lastig probleem, want een oplossing ligt niet een twee drie om de hoek. Misschien zou de groep er wijs aan doen meerstemmig de zangpartijen te verzorgen, waardoor de afhankelijkheid van de ene stem wordt beperkt.

De demo krijgt als eindoordeel geen goede beoordeling, ondanks de fraaie vormgeving. De grondslag hiervoor is gelegen in een dikke min voor één van de belangrijkste wezenskenmerken bij goede liedjes, de zangpartijen. Ik hoop dat de groep dit probleem kan oplossen, want anders is het maar zeer de vraag of de band een lang bestaan heeft.
Recensent:Rolf Marselis Artiest:Sem Label:Eigen Beheer
Adai – We Are All Dead

Adai - We Are All DeadTweemansbands zijn hip. Zeker in de indie lijk je momenteel hoge ogen te...