RECENSIE: VanKatoen - Lef!

vankatoen-lef!
recensie cijfer 2005-05-02 De marketingafdeling van VanKatoen heeft zijn werk weer gedaan. In een shirt verstopt komt het schijfje van de cd Lef te voorschijn. Het verhaal is denk ik wel bekend. Geen platenmaatschappij voor deze band, zelf doen is het motto. Ze krijgen het voor elkaar om heel Nederland in hun zak te krijgen door middel van alle ludieke acties die ze doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van het Zakkersfestival? Iedereen die gezakt is voor zijn eindexamen was gratis welkom voor dit festival. Een leuk en vooral ook slim idee. Belangrijk om te zeggen is dat Van Katoen echt een live band is. De energie komt dan goed naar voren en de formule slaat goed aan bij de jeugd. Nederlandse teksten, die vooral jongeren aanspreken. Het schijnt ondanks de respectabele leeftijd van VanKatoen toch geen probleem te zijn om zich te verplaatsen in het hoofd van een viertienjarige puber. Dit pleit zeker voor ze, maar hoe geloofwaardig komt dit nog over?

Wannabe is de eerste track: wat blijft erover als je naakt bent? Dit is een greep uit de wijze zinnen van VanKatoen. Vorm je eigen identiteit onafhankelijk van de massa is de boodschap. Een erg duister nummer, maar het gaat nooit over tot metal waar de fervente headbanger wat mee zou kunnen. Het klinkt erg als de band P.O.D.: niet te soft, maar vooral ook niet shockerend. Het intro van Lef! doet meteen denken aan het geluid van Rammstein. Het is erg duidelijk dat ze goed naar deze band hebben geluisterd. Het nummerAlles duurt welgeteld zes minuten en is zoals veel nummers van deze band een echte meezinger. Natuurlijk speelt de Nederlandse tekst hier ook een belangrijk rol bij. Een van de mooiste liedjes op deze cd is Ontspan!. Dit nummer is een mooie optelsom van de kwaliteiten van VanKatoen. Het heeft een heerlijk ritme en is dus ook weer prima spring- en meezingbaar. Bemoei daarentegen hadden ze best weg kunnen laten. Het is het gewoon nét niet. Te slap, vlees nog vis.

De teksten sluiten dus prima aan bij de dagelijkse problemen van jongeren, maar de muziek ook? Ja, deze is toegankelijk. Het is mee te zingen en de kinderen op het schoolplein zullen je zeker niet pesten als je naar VanKatoen luistert. Het opzwepende ’fluisterende’ geluid van zanger Bazz weet veel nummers goed in te leiden en de backing vocals pakken de muziek op en slingeren het de kamer in. Er zijn ook zeer leuke effecten toegevoegd door middel van samples en andere geluiden.

Eindoordeel: stoer voor de jeugd, vermakelijk voor mensen die tussen rock en metal in hangen en bovenal van leuke Nederlandse teksten houden. Ze moeten alleen wel een beetje oppassen dat ze niet in elke schuur opduiken, want op een gegeven moment heb je toch echt het idee: wat doe ik hier?
Recensent:Hans Hilberts Artiest:VanKatoen Label:Eigen Beheer
melon-melonsoup

Melon - Melon SoupUit hetzelfde dorp als de Heideroosjes komen de vier jonge punkpoppers van...