RECENSIE: Black Gold - LM6IX

Black Gold 360 - LM6iX
recensie cijfer 2010-03-28 Twee jaar geleden schreef Martijn Arendshorst op deze site Suite 17, de tweede cd van producer Simon Sixsmith; “Als Black Gold 360 op de volgende iets constanter weet te blijven ben ik er als de kippen bij!”. Aanname is dat Martijn inmiddels thuis op de bank zit met de koptelefoon goed over de oren om te genieten van dit derde kleinood van de uit Manchester afkomstige Utrechtenaar.

LM6iX is een genre overstijgende plaat zoals je die maar weinig tegenkomt. Jazz, elektronica en postrock elementen die terugkomen in het collagewerk van Sixsmith. Zo klinkt ‘Superbia In Proelia’ als een samenwerking tussen Do Make Say Think en LTJ Bukem terwijl het daaropvolgende ‘Angel Of The North’ de klarinet bij Sigur Rós introduceert met daarover een heerlijke Indiaanse saus.

Door de gehele plaat zit een constante spanning geweven, met name aangedikte door de inzet van de elektronica. Maar juist de botsing tussen de levende jazz en de verschuivende, maar nog altijd mathematische kliks en klaks, houden de oren de volle 55 minuten gespitst. Je borstkast knalt haast open als het koper tegen een voicesample aan scheurt, of wanneer het riet resoneert tegen Portishead’s donkere beats. Sixsmith’s derde soloplaat zou best eens het beste kunnen zijn wat de jazztronica/triphop in Nederland op het moment te bieden heeft.

Geen moment zakt deze plaat in, geen moment raak je als luisteraar verveeld of denk je dit al eens eerder te hebben gehoord. Dankzij de binnenkomst van de trompet is het geluid van Black Gold 360 niet alleen constanter, maar over de gehele linie breder en beter dan de voorganger. En daar zou niet alleen Martijn Arendshorst, maar eigenlijk iedereen die van spannende muziek houdt als de kippen bij moeten zijn.

Eerdere recensies van Black Gold:
- 12-07-2008: Suite 17.
Recensent:Tjeerd van Erve Artiest:Black Gold Label:Beluga