RECENSIE: Little Red - Listen to Little Red

Little Red -  Listen to Little Red
recensie cijfer 2010-02-26 Little Red komt uit Melbourne, Australië. Hun debuut Listen To Little Red stamt uit 2008 en heeft in hun thuisland de nodige hoge ogen gegooid. Zo haalden meerdere songs de playlist van de in Australië erg populaire radiozender Triple J. En ‘Coca Cola’ haalde in de Triple J Hottest 100 van 2008 de 47e positie. Om dan maar gelijk met deze openingssong te beginnen: ‘Coca Cola’ speelt wel heel opzichtig leentjebuur bij The Strokes. De New Yorkers moeten een bron van inspiratie geweest zijn voor de Aussies, dat kan haast niet anders. Maar gelukkig geven de fraaie meerstemmige refreinen het liedje nog wel wat eigen smoel.

Het is niet alleen The Strokes die je te binnen schiet bij beluistering van dit album. The Kinks zeker ook, maar ook The Beach Boys, The Beatles en vele andere grootheden uit het verleden. En dan met name grootheden uit het begin van de zestiger jaren. Heel af en toe lukt het Little Red om deze invloeden naar eigen hand te zetten. Maar vaak heb je als luisteraar het idee dat je naar (een cover van) een van de eerdergenoemde bands zit te luisteren. Zelf omschrijven ze hun sound als doo-wop punk. Het eerste element van die omschrijving is zeker van toepassing, met name vanwege de vocale invulling van de liedjes. Een leuk gegeven hierbij: drie van de vijf heren nemen de lead vocalen voor hun rekening. Hierdoor verschillen de liedjes onderling behoorlijk van kleur. En dit zorgt er dan weer voor, dat de verveling niet snel toe kan slaan. Maar het punk element is eerlijk gezegd behoorlijk ver te zoeken.

Wat wel als een paal boven water staat: Listen To Little Red is een erg aanstekelijk plaatje. Ik kan me zo voorstellen dat het een aantal luisteraars zal aansporen om hun eigen platenkast in te duiken om dat ene favoriete album van vroeger weer eens op te snorren.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:Little Red Label:Lucky Number Music
VA – Next stop soweto

Various - Next Stop... SowetoOp Next stop Soweto presenteert het label Strut de beste muziek uit Zuid...