RECENSIE: Various - Smoelwerk. De Ontwikkeling van Hiphop in Nederland 1999-2009

various - hiphop in je smoel smoelwerk
recensie cijfer 2009-11-12 De website Hiphop in je Smoel (HIJS) bestaat tien jaar en ter ere hiervan brengt men het Smoelwerk pakket uit. Een cd, een dvd en een 500-pagina’s tellend boek, met als ondertitel: De ontwikkeling van hiphop in Nederland van 1999-2009. Initatiefnemer van HIJS, Dave Vanderheijden, startte de site dus tien jaar geleden, omdat hiphop op het internet matig vertegenwoordigd was en hij het vermoeden had dat er meer aan de hand was dan het aanbod dat je toentertijd kreeg. De site groeide hard, HIJS begon optredens te organiseren en steeds meer hiphopliefhebbers sloten zich aan bij de site om redactioneel werk te doen. HIJS werd na ongeveer zeven jaar een stichting en kon de site op die wijze professionaliseren en haar activiteiten financieel beter bolwerken. Ook de Nederlandse hiphop is in die tien jaar flink gegroeid, net als haar vertegenwoordiging op internet. HIJS brengt die tien jaar in beeld, in geschrift en op cd met de absolute top van het genre.

Het boek

Het boek bestaat voor het grootste deel uit een voorstelling van artiesten uit deze scene, maar start met wat algemene geschiedenis van de nederhop en met de rol van media en internet. Het bijzonder kleurrijke en prachtig vormgegeven boek weet met een lekkere schrijfstijl de aandacht erg lang vast te houden. Over de jaren ’80, waarin hiphop langzaam maar zeker overwaait uit de VS. Def Rhymz probeerde in het Nederlands te rappen, maar werd hierin totaal niet serieus genomen. Het rauwe Osdorp Posse werd dat wél en de Amsterdammers braken door. De OP bleef een tijdlang de vaandeldrager, maar het was Extince die met ‘Spraakwater’ het eerste commerciële succes wist te boeken. In Zwolle broeide het ook door de komst van Opgezwolle, die ongekend populair werden in de underground. Brainpower, Lange Frans & Baas B en Ali B scoorden commerciële hits en het genre groeide dus ook in de mainstream.

Het boek behandelt dus ook artiesten als Ali B en Lange Frans & Baas B en die keuze is terecht. Deze mannen hebben het genre groot gemaakt in de mainstream en krijgen daar op deze wijze gelukkig de credits voor. Het boek behandelt vijf elementen van hiphop: Rap, dj’ing, producing, graffiti en breakdancing. Dit boek verdient een prominente plaats in de boekenkast van iedere nederhopliefhebber.

De dvd

HIJS interviewt voor de dvd een aantal prominenten uit de scene en gaan in op de geschiedenis van het genre. Fakkelbrigade, Def P, Kees de Koning (van het label TopNotch), Duvel, Raymzter, Brainpower en U-Niq vertellen over die beginperiode. Beroepscrimineel Kempi, beroepsprovocateur Steen en Mohammed B-look-a-like Selah Edin gaan in op hun individuele ‘gevalletjes’ en op die wijze ontstaat een vrij compleet beeld van wat zich afgespeeld heeft en nog altijd afspeelt, aangevuld met flarden van clips en live-optredens. De climax van de dvd is hilarisch, als Steen zijn visie geeft op hoe de nederhop er over 10 jaar uitziet.

De cd

En ook de cd geeft tien jaar hiphop goed weer. Raymzter, U-Niq, Def P, Pete Philly, Extince, Jiggy Djé, Spacekees & Terilekst, Tim, Zo Moeilijk, Fakkelbrigade. Zomaar de line-up van deze cd, die geen enkele zwakke plek kent. Uitstekende cd met nummers die exclusief voor de Smoelwerk-cd geproduceerd zijn. Hoogtepunt is hierin wel aan te wijzen, want Spacekees & Terilekst weten met ‘Vreemde Vogels’ gewoon indruk te maken, waarbij Terilekst maar weer eens aantoont een geweldig rauwe rapstem te hebben.

Het pakket kost je slechts €30,- en is hier te bestellen. Dat is de moeite meer dan waard, want dit pakket weet de Nederlandse hiphop op een hele prettige wijze in kaart te brengen.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Various Label:Hiphop in je Smoel
Addie Brik – Strike The Tent