RECENSIE: A Mountain of One - Institute of Joy

A Mountain of One – Institute of Joy
recensie cijfer 2009-10-05 A Mountain Of One, het spacy Londense duo Zeben Jameson en Mo Morris, komen na een paar jaar beperkt geweest te zijn tot het releasen van EP’tjes, eindelijk met hun nieuwe full-length CD: Institute Of Joy. Het duo wordt nu al vergeleken met grootheden als Pink Floyd, The Beatles, Fleetwood Mac, Neil Young en vele anderen. Een enorme eer, maar tegelijkertijd een enorme last op de schouders van de twee Britten.

Institute Of Joy blijkt echter al gauw meer dan de som der delen te zijn. Vaker dan ooit gebruiken de mannen op deze eerste fatsoenlijke langspeler een element welke eerder al een belangrijke rol in de psychedelisch aandoende rock van het duo. Er wordt hard geprobeerd een mysterieuze sfeer te creëren door middel van gigantische kerkzalen, theatrale koren en geestachtige synthesizers, wat vaak resulteert in een ijzingwekkende spirituele trip. Eerste single ‘Bones’ is een perfecte balans tussen de beide dimensies: het langgerekte opbouwen naar een climax verdringt nooit het lied, wat zo nu en dan elders gebeurt, maar slaagt erin heel kunstig in en uit de melodie te duiken om zo levendig de griezelige charme van het nummer te ontwikkelen. Sowieso liggen veel van de sterkste momenten van Institute Of Joy in de atmosferische instrumentale secties, zoals de jams in ‘Hail Pleasure’ en ‘In Our Lifetime’ welke openen als het aandoen van de dageraad, waarna ze hun sfemmige klanken inwisselen voor een traag postpunk-geluid geaccentueerd met sleazy gitaarwerk en hothouse piano. Uiteindelijk, uiteraard, heeft de melodie voldoende energie om haar vleugels te spreiden en richting de hemel te vliegen.

A Mountain of One dicht met hun bezwerende ritmes de leemte tussen alles wat Pink Floyd, Talk Talk, Air en Spiritualized omvatten en doen met hun nieuwe, ambitieuze plaat Institute Of Joy een hele goede greep naar de titel ‘Beste album van 2009’. De cover van Leonard Cohen’s ‘Who By Fires’ geeft zo’n breed beeld van A Mountain of One als band, dat de rest er bijna niet meer toe doet.
Recensent:Raoul Markaban Artiest:A Mountain of One Label:Pias
Leaves’ Eyes - Njord

Leaves' Eyes - NjordTrends komen en trends gaan, maar wat goed is blijft bestaan. Zo ongeveer...