RECENSIE: Linkin Park - Collision Course

linkinparkjayz-collisioncourse
2004-12-08 Je kent ze misschien wel, van die Mash-Up videoclips laat op de avond bij MTV. Een tijdje was het een flinke hype, niet in de laatste plaats doordat de meest vreemde nummers goed bij elkaar bleken te passen. Deze nummers werden door elkaar heen gemixt op een zeer professionele en goede manier, waardoor het (als je niet beter zou weten) gewoon één nummer had kunnen zijn.
Na het succes hiervan brengt MTV ons de cd/dvd 'Collision Course' met een mix van zes nummers van Jay-Z en Linkin Park.

Voor de cd zijn grote stukken van de nummers van beide artiesen niet eens overnieuw opgenomen, maar gelijk door
elkaar heen gegooid. De hele cd blijkt al snel meer om Jay-Z te draaien dan om Linkin Park. Eigenlijk is het gewoon Mike Shinoda (zanger van Linkin Park) die de Jay-Z nummers via de computer mixt met de nummers van zijn eigen band. Het is op zich jammer dat het maar zes nummers zijn. Het laatste nummer van de cd is eigenlijk drie nummers door elkaar gemixt: 'Points Of Authoriy' en 'One Step Closer' van Linkin Park met '99 Problems' van Jay-Z. Hier zingt Linkin Park ook mee met het refrein van Jay-Z. Kijk, dan heb je pas een Mash-Up! De bijgeleverde dvd geeft een kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van dit project.

Op de dvd worden de nummers van de cd live gespeeld voor een publiek dat gekozen is door Linkin Park. Dit ging via de officiële fansite. De band vroeg hun fans naar welke muziek ze naast Linkin Park luisterden, en als hier Jay-Z genoemd werd, werden ze uitgenodigd voor dit eenmalige optreden.

Het nummer 'Numb/Encore' is momenteel vaak te zien op de muziekzenders en is dan ook het meest geslaagde nummer van deze cd en dvd. Het is natuurlijk de vraag of fans van Linkin Park of Jay-Z zitten te wachten op deze cd. Het is namelijk een geheel nieuwe band die misschien wel mensen aanspreekt die in eerste instantie van beide artiesten niks moesten hebben. Een mooi resultaat van een bijzonder experiment.

Wil je dit album winnen? klik dan hier .
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Linkin Park Label:Warner
bambix-clubmathucheck