RECENSIE: The Rakes - Klang

The Rakes – Klang
recensie cijfer 2009-05-04 Voor wie The Rakes ooit live zag, zal het altijd de band blijven van die zanger, met die rare moves, die doen denken aan Ian Curtis van Joy Division. Muzikaal was het niet altijd bijster interessant en bleef men altijd een klein broertje van genregenoot Franz Ferdinand. The Rakes zijn ook catchy, maar dan net een graadje minder. Klang is hun derde album, waarbij er voor de opnames richting Berlijn getogen werd. Ze waren Londen voor even zat en gingen naar Berlijn, de stad die al zo vaak fungeerde als bakermat voor verrassende muzikale uitspattingen van gerenommeerde artiesten. De hectiek van de metropool Berlijn is op Klang terug te horen, maar zelfs in Berlijn word je niet opeens een geniale songsmit.

In krap een half uurtje worden de tien nummers op de luisteraar afgevuurd. Het geluid is chaotisch en bijna nerveus, de songs kunnen niet allemaal even goed beklijven, maar toch straalt er een onbevangen enthousiasme uit van dit hele album, dat best af en toe aanstekelijk kan werken. Zo is er eerste single ‘1989’ met een bedrieglijk eenvoudig lalala refrein. Simpel, maar doeltreffend. Het is prijzenswaardig van The Rakes dat ze kort bij zich zelf blijven en weinig concessies doen aan hun postpunk, met snelle drums en opzwepende ritmes. Er wordt meteen sterk afgetrapt met ‘You’re In It’ en vervolgt met het eveneens sterke ‘That’s The Reason’. Onrustig, springerig en dat alles op een behoorlijk tempo. Dat tempo houdt The Rakes de volle 29 minuten vol. Maar hoe vaak je de 29 minuten ook voorbij hoort komen, er blijft uiteindelijk te weinig hangen en dat heeft simpelweg te maken met de kwaliteit van de songs. Niet slecht, dat zeker niet, maar ook nergens echt overtuigend goed.

En zo zal het lot van The Rakes, toch de kantlijn van de Britse muziek blijven. Kan de band live aanschouwt al bepaald niet teren op veel charismatische kwaliteiten, ook op album ontbreekt het aan charisma. En zo laat Klang zich best goed aanhoren, maar mist het uiteindelijk memorabele momenten om op de langere termijn te kunnen blijven boeien. Berlijn heeft vaak genoeg als inspiratiebron gezorgd voor memorabele albums, van velerlei bands, maar Klang hoort zeker niet in dat rijtje thuis. Positief aan Klang is het trouw blijven aan de postpunk en ook wel het wars zijn van al te veel pretenties en zo blijft The Rakes een leuke band, met aardige liedjes, niet meer en niet minder.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:The Rakes Label:V2 Records
Gomez – A New Tide

Gomez - A New TideNa het met de Mercury Music Prize gelauwerde debuutalbum Bring It On...