RECENSIE: Sons Of Seasons - Gods of Vermin

Sons Of Seasons – Gods Of Vermin
recensie cijfer 2009-04-19 Sons Of Seasons blijkt een heel scala aan muzikanten te bevatten die hun sporen in de muziek al ruimschoots verdiend hebben. Zo bestaat dit nieuwe Duitse metaal collectief uit Oliver Palotai die bij onder andere Blaze Bailey en Doro gespeeld heeft en momenteel toetsenist is bij Kamelot. Henning Basse is zanger bij Metalium, bassist Jurgen Steinmetz zit in Silent Force en drummer Daniel Schild komen ook uit de band van Blaze Bailey. Daarbij wordt er nog rijkelijk gebruik gemaakt van de vocale capaciteiten van Simone Simons; de frontvrouw van Epica, en tevens vriendin van Palotai. Zo lijkt een nieuwe supergroep geboren. De band is in 2007 opgestart door Palotai en begeeft zich binnen het stramien van de symfonische metal.

Het debuutGods Of Verminbestaat inderdaad voor een groot deel uit symfonische metal met licht gotische trekjes. Wanneer je een dwarsdoorsnede zou maken van de bands waar de leden (inclusief Simons) uit komen kom je ongeveer op het geluid van Sons Of Seasons uit. Om in dit subgenre overeind te blijven moet je tegenwoordig van goede huize komen om je hoofd boven het maaiveld te krijgen. Zowaar heeft Palotai het, samen met zijn band, voor elkaar gekregen om een aantal songs bij elkaar te schrijven die ver boven de middelmaat uitstijgen, waardoor Sons Of Seasons zeker bestaansrecht heeft. Ook Palotai’s voorliefde voor klassieke muziek wordt subtiel in de praktijk gebracht. Er wordt afgetrapt met het beresterke titelnummer waar wat Iced Earth achtige trekjes in voorkomen zoals in meer nummers. Gelijk wordt duidelijk dat de stem van Henning Basse van hogeschool niveau is. Wat kan deze man een geweldig volume produceren en daarbij haalt hij nog meer uit zijn stem dan in zijn eigen band. Het machtige ‘Fallen Family’ valt op door een glansrol voor Simome Simons die ook excelleert in het duet met Basse in de gevoelige ballad ’Wintersmith’. De krachtige productie zorgt ervoor dat je zo nu en dan uit je schoenen wordt geblazen, maar gelukkig land je daarna weer zachtjes op aarde door de zachte passages die voor een grote dynamiek zorgen. Mooi voorbeeld hiervan is het geweldige ‘Wheel Of Guilt’ waarin Basse een beetje klinkt als Geoff Tate.

Hieruit blijkt maar weer dat ook in dit overbevolkte subgenre het nog mogelijk is om je te onderscheiden, zolang er maar kwaliteit geleverd wordt. Gods Of Verminis verplichte kost voor Kamelot en Epica fans. Maar ook liefhebbers van Iced Earth en Symphony X moeten eens een luisterbeurtje wagen. Let daarbij vooral niet op het vreselijke artwork die er overigens bij de digipack versie stukken beter uitziet.
Recensent:Jan Didden Artiest:Sons Of Seasons Label:SPV
Toner Low – II

Toner Low - IIAl tien jaar timmeren de heren en dame van Toner Low aan de weg. De band...