RECENSIE: Grendel - A Change Through Destruction

Grendel – A Change Through Destruction
recensie cijfer 2009-04-27 Het Finse Grendel (niet te verwarren met het gelijknamige electro gezelschap) zet gelijk maar hoog in. In het persbericht dat bij de nieuwe plaat A Change Through Destructionis bijgesloten luidt de eerst zin als volgt: This is what Amorphis should sound in 2009. Dat lijkt voor deze band een behoorlijk stuk te hoog gegrepen. Het eveneens Finse Amorphis lifte begin jaren negentig mee met de eerste deathmetal golf en oogstte veel lof op de manier waarop melodieuze elementen langzaam werden ingepast en de band naar haar huidige geluid toegroeide. Zo ver is het met Grendel nog lang niet.

De band is toe aan haar tweede album en brengt daarop een mix van deathmetal en rock, en hoewel het allemaal knap is uitgevoerd wil het album helaas niet echt tot leven komen. Alles klopt wat betreft productie en instrumentbeheersing, maar waar het om draait zijn de songs en die zijn een klasse minder in vergelijking met die van Amorphis. Daarbij is de stijl niet consistent, alsof de band niet precies weet of ze nu melodieuze deathmetal of liever toch gewoon rock spelen. In nummers als ‘The Deaf Cult’, Another Link In The Chain, en ‘Quicksand’ zijn de vermengingen van de twee stijlen nog wel natuurlijk te noemen, maar in de meeste songs komt het te geforceerd over. Alsof ze te veel hun best doen op het grote voorbeeld te lijken. Daarbij helpen doorsnee songs als ‘One Desire’ en het titelnummer ook niet echt. Het absolute dieptepunt is het totaal misplaatste ‘Forsaken Shell’ wat op elk Nickelback album niet had misstaan. Het instrumentale afsluitertje ‘Moment Of Silence’ laat het album uitgaan als een nachtkaars.

Drie of vier redelijk songs op A Change Through Destruction zal Grendel niet naar de metaltop stuwen. De uitvoering is degelijk maar mist spanning. Grendel zal moeten proberen een eigen geluid te creëren om niet op twee gedachten te blijven hinken. Dan zullen de sterke songs misschien nog wel komen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Grendel Label:Firebox
Portall – Code Black

Portall - Code BlackDe Elburgse (Overijssel) metalband Portall klinkt menig Nederlander bekend...