RECENSIE: Zwart Licht - Bliksemschicht

Zwart Licht - Bliksemschicht
recensie cijfer 2009-02-12 Zwart Licht is weer een nieuwe naam in het steeds langer worden rijtje van bij Top-Notch getekende rapgroepen, en hun debuut album Bliksemschicht geeft keurig aan waarom deze mannen de eer hebben om bij Top-Notch getekend te zijn. Vanaf het eerste moment knalt Zwart Licht je huis binnen. En met de agressieve track ‘Bliksemschicht’ is gelijk de toon gezet voor de rest van het album. Grotendeels agressieve, harde tracks. En dat is ook waar de kracht ligt van Zwart Licht. Akwasi is een mc die het vooral moet hebben van zijn schreeuwerige stijl van rappen. Daarom is het ook een zeer verstandige keuze om Leeroy aan Zwart Licht toe te voegen.

Gelukkig is er wel voor gekozen om niet de hele plaat te vullen met agressieve nummers, de rustigere nummers als ‘Vanaf nu’ zorgen ervoor dat de plaat niet alleen een verzameling singles is geworden maar ook een juweeltje om naar te luisteren. Zwart Licht is desondanks wel op zijn best op de krachtigere beats. Een van de beste nummers van de cd is ‘Guillotine’. Het is vooral de Fakkelteit beat, met een gitaarritme als basis, die deze track zo goed maakt. Om daarna opgevolgd te worden door het beste nummer van de hele cd. Op de track ‘Wat’s de naam’ worden we behalve met een krachtige beat ook wakker geschud door die andere belofte van Top-Notch, MC Fit. Dit is gewoon zo’n track waarbij je je cd speler zo luid als mogelijk moet zetten om lekker bounchent door de kamer te gaan lopen.

Uiteraard moet er even meegelift worden op de nieuwe muzikale rage van dubstep. De hierop geïnspireerde ‘Dubtrip’ bonustrack is het minste nummer van het album. In principe komt Zwart Licht goed uit de voeten met een dubstep track, maar het nummer valt volkomen buiten de rest van het album. In ieder geval heeft Top-Notch met Zwart Licht een goede aankoop gedaan. En dat Zwart Licht weer een van de vele hiphop acts is die dit jaar een einde van het Zwolle tijdperk gaan inluiden is duidelijk. Of zoals Akwasi het zelf zegt; “Goed dat je ons hebt gevonden, Zwart Licht brengt licht in het donker” . En dat Zwart Licht is gevonden daar zijn we maar wat blij mee.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Zwart Licht Label:TopNotch
Polar Bear Club – Sometimes Things Just Disappear

Polar Bear Club - Sometimes Things Just Disappear Polar Bear Club werd in 2005 opgericht. De ontwikkeling van de band kwam...