RECENSIE: Franz Ferdinand - Tonight: Franz Ferdinand

Franz Ferdinand – Tonight: Franz Ferdinand
recensie cijfer 2009-01-20 Toen Franz Ferdinand in 2004 debuteerde met een titelloos album, veranderde de wereld een beetje. De band werd gehyped, de hemel ingeprezen en werden zelfs gezien als de nieuwe The Beatles. Nu, vijf jaar later, kun je de balans van dat debuut toch redelijk opmaken. Het muzikale landschap is veranderd, gitaarmuziek is weer in en bands als Maxïmo Park, Bloc Party, The Futureheads en vele anderen, hebben hun succes voor een groot deel toch te danken aan Franz Ferdinand. In principe kun je dat debuut gerust ‘een klassieker’ noemen. Nauwelijks bekomen van de enorme hype, uitverkochte concerten en uiterst succesvolle festivaloptredens, kwam de band alweer op de proppen met vervolgplaat You Could Have It So Much Better. Beduidend minder dan het debuut, maar toch een puike cd met wederom enkele sublieme popliedjes.

De band nam gas terug, nam de tijd voor zichzelf en vertoefde weer lange tijd in thuisstad Glasgow. Even op adem komen, even ‘onthypen’ en even opnieuw beginnen. Op diverse fora en in diverse media werd al druk gespeculeerd over het nieuwe album van Franz Ferdinand. Er zouden meer dance-invloeden in komen, de gitaren zouden aan de wilgen gehangen worden en er zou een volledig nieuwe richting ingeslagen worden. In een interview met OOR (nr. 1 / 2009) komen de heren terug op deze speculaties: De band wenste toendertijd niet met de pers te spreken, omdat ze geen nieuws te melden hadden.

Vijf jaar na YCHISMB is de opvolger dan eindelijk klaar. Tonight: Franz Ferdinand is onmiskenbaar Franz Ferdinand, maar zijn toch aan het experimenteren geslagen. De Schotten weigeren daarmee hun eigen succes commercieel verder uit te buiten en pogen muzikaal voorlopers te blijven. Ze hebben dan ook alle tijd genomen voor Tonight en hebben tot in den treure geëxperimenteerd en gejamd. Duidelijk terug te horen in bijvoorbeeld ‘Lucid Dreams’, waarvan de laatste vijf minuten ontaarden in een tamelijk bizarre jamsessie met electronische geluiden, synths, drums en wazige overgangen. Het zorgt voor een absoluut hoogtepunt van Tonight en doet denken aan de lange versie van ‘This Fire’ tijdens Lowlands 2005. ‘Bite Hard’ heeft een soort ‘Jacqueline’-opbouw (de opener van het debuutalbum), ‘What She Came For’ heeft zelfs een Motörhead-einde. Het verschil tussen mannen en vrouwen wordt nog eens aangeduid op ‘No You Girls’, waarin zanger Alex Kapranos aangeeft dat vrouwen niks begrijpen van de gevoelens van mannen en dat mannen geen interesse hebben in de gevoelens van vrouwen.

Tonight: Franz Ferdinand heeft de tijd nodig en zal daarom waarschijnlijk geen grote hit worden. Na een flink aantal luisterbeurten ontaardt zich echter een meesterwerk dat nét iets te lang duurt. Als ‘Lucid Dreams’ de afsluiter geweest was, zou het album ongetwijfeld de volle vijf sterren gekregen hebben. Het album wordt echter afgesloten met ‘Dream Again’ en ‘Katherine Kiss Me’, twee rustige nummers die niet bijster interessant zijn.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Franz Ferdinand Label:Domino Records
Springsteen - Working On A Dream

Bruce Springsteen - Working On A Dream Magic is nog maar krap anderhalf jaar oud en de zeer succesvolle Magic...