RECENSIE: Mercury Rev - Snowflake Midnight

Mercury Rev – Snowflake Midnight
recensie cijfer 2008-10-20 Volgend jaar viert Mercury Rev haar 25-jarige bestaan. In die periode is er veel gebeurd. Het duurde een tijd voordat de band de cultstatus in kon ruilen voor landelijke bekendheid. In 1998 brak de band definitief door met het album Deserter’s Songs dat de top dertig van de albumlijst in Engeland haalde. Om daarna nog twee keer een top twintig positie te halen met andere albums. Megahits heeft de band nooit gescoord. Snowflake Midnight is het zevende wapenfeit van deze Amerikaanse band. En het is duidelijk hoorbaar dat de creativiteit nog niet op is.

Psychedelische en experimentele elementen hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de muziek van Merceury Rev. Op Snowflake Midnight lijkt de groep verder te gaan dan anders. De zwevende ongrijpbare muziek is gebleven maar dit album klinkt wat donkerder dan zijn voorgangers. De songstructuren zijn grotendeels verdwenen. Hoewel deze later op het album wel weer een beetje terugkomen. De liedjes hebben soms meer weg van soundscapes dan van een popliedje. Het is dromerig en licht psychedelisch. De teksten zijn ook terug gebracht tot het minimum. Vaak niet meer dan een aantal regels.

Het is knap gedaan maar het is wel een echt album waarvoor je in de stemming moet zijn. Anders is het moeilijk om je mee te laten slepen door muziek. En dat is dus het zwakke punt van dit album. Het is stemming afhankelijk. Maar dat is op zich ook niet heel erg nieuw bij de muziek van Mercury Rev. Alleen slaan ze daar soms beter in dan andere keren. Het is nu afwachten waar de band ons de komende 25 jaar mee gaat verrassen.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Mercury Rev Label:V2 Records
Recensie TV on the Radio – Dear Science

Tv on the Radio - Dear ScienceAls je de berichtgeving moet geloven is TV on the Radio het nieuwe...