RECENSIE: Funeral - As the Light does the Shadow

Funeral – As The Light Does The Shadow
recensie cijfer 2008-09-08 Dat Noorwegen de bakermat voor extreme metal is, mag als bekend worden verondersteld. Voor een buitenstaander is het elke keer een verrassing met welk subgenre de metalheads nu weer op de proppen komen. Zo kreeg ik afgelopen week een cd met de stempel doom metal binnen van de band Funeral. Enig onderzoek wijst uit dat deze band reeds sinds 1991 aan de weg timmert en als grondleggers van het genre Funeral-Doom wordt gezien. De sound van het genre is erg traag en zwaar en men poogt wanhoop en leegte te benadrukken. As Light Does The Shadow is het vierde album van Funeral.

De afgelopen jaren verloor de band twee van haar oprichters aan de dood. Een ervan pleegde zelfmoord. Dit past in het donkere beeld dat geschapen wordt door de band. Naast het donkere en zware geluid, zijn namelijk ook de teksten niet echt opbeurend te noemen. De titels van de nummers, zoals The Will To Die, The Strength To End It en Let Us Die Alone, zeggen genoeg. Een ander belangrijk aspect is de zang, dat een eigen stempel op het geluid van de band drukt. De zang is erg donker, monotoon en traag. Dit klinkt overigens helemaal niet verkeerd.

Het lukt Funeral om een heel erg sfeervolle, maar niet al te vrolijke, plaat neer te zetten. Door de traagheid van de songs en de eentonigheid van de zang is de plaat wel wat aan de saaie kant. Daar zullen liefhebbers van het genre zich waarschijnlijk niet aan storen, daar dit één van dé kenmerken is. Komende herfst zal Funeral een tour door Europa doen. Maak jouw herfstdepressie compleet en check het uit!
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Funeral Label:Indie Recordings
Enslaved - Vertebrae

Enslaved - VertebraeNa twee jaar wachten komt de groep Enslaved met slechts acht nummers naar...