RECENSIE: Infadels - Universe in Reverse

Infadels – Universe in Reverse
recensie cijfer 2008-07-06 Twee jaar geleden is deze band er opeens: Infadels. Nummers als ‘Topboy’, ‘Can’t Get Enough’ en ‘Jagger ’67’ doen het erg goed op de radio en ook live is deze band niet te stoppen. Overal spelen ze; podia in het hele land, festivals als Lowlands, maar ook op bevrijdingsdag in Groningen. En altijd is het feest. Opgejut door frontman Bnann – klein, kaal maar een geweldig charisma en een verrassend goeie stem – slaat het publiek overal aan het dansen. Het eerste album We Are Not The Infadels evenaren wordt nog een enorme klus.

De grote breinen van Infadels zijn Bnann en gitarist/toetsenist Matt Gooderson. Singer/songwriter Bnann houdt vooral van zijn akoestische gitaar en Bob Dylan, Matt van electronische muziek. Gecombineerd vormt dit de basis van hun nummers.

Universe In Reverse staat net als het eerste album vol met up-tempo nummers met catchy melodieën, lekkere riffs en allerlei verrassende elementen. Het feest begint met ‘Circus of the Mad’, waar alle gekke geluiden de revue passeren. In eerste instantie lijkt er geen touw aan vast te knopen. Na een paar keer luisteren blijkt het echter een van de betere nummers van het album.

Eerste single ‘Make Mistakes’ is lekker up-tempo, maar knalt niet zo hard als ‘Can’t Get Enough’. Dat geeft meteen aan dat de nummers van Universe In Reverse wat gematigder zijn. Toegegeven, met de kwaliteit ervan zit het helemaal goed, maar wie hetzelfde spektakel verwacht als We Are Not The Infadels zal wat teleurgesteld zijn. Het hele album is lekker dansbaar, maar iets tammer dan het vorige.

Infadels kan je pas echt op waarde schatten als je de band live hebt gezien, want op het podium gaat de band compleet los en komen de nummers tot leven. ‘Free Things For Poor People’ bijvoorbeeld, wat single nummer twee zal worden, of ‘Code1’. Ook op Universe In Reverse is er ruimte voor wat rustigere nummers, zoals ‘Don’t Look Behind You’. Hier laat de band een heel andere kant van zichzelf zien. Het nummer is vloeiend, de tekst gevoelig.

Universe In Reverse is een uitstekend album, met nummers van hoogstaande kwaliteit. Er staan een paar uitschieters op die zeker live ontzettend fijn zijn en de zaal op stelten zet. Of het kan tippen aan het succes van We Are Not The Infadels... Dat denk ik niet.
Recensent:Imre Veen Artiest:Infadels Label:Pias
Finger Eleven – Them vs. You vs. Me

Finger Eleven - Them vs You vs MeHet vierde album van Finger Eleven is eigenlijk nummer vijf. De eerste...