RECENSIE: The Winchester Club - Britannia Triumphant

The Winchester Club – Britannia Triumphant
recensie cijfer 2008-06-24 Britannia Triumphant, het debuut van The Winchester Club, is zeker geen slechte plaat, maar een overdonderende zegetocht zoals de albumtitel lijkt te suggereren? Niet echt. De epische post-rock van het Britse vijftal is daar kortweg iets te veilig en te degelijk voor. Hoogstwaarschijnlijk onbedoeld levert The Winchester Club een prima, want uiterst toegankelijk, instapmodel af voor beginners, maar de wat meer ervaren en avontuurlijke post-rocker zal dit waarschijnlijk als te braaf en te weinig eigenzinnig bestempelen.

De oorspronkelijk door de band zelf uitgebrachte cd-r van Britannia Triumphant bevatte drie, respectievelijk dertien, negen en twaalf minuten durende nummers. Maar het label Exile On Mainstream Records, dat voor deze ‘officiële’ release tekende, zag de noodzaak om als bonus nog twee tracks van The Winchester Club’s eerste demo achter het geheel te plakken. Deze toevoeging is eigenlijk redelijk overbodig, want maakt enkel duidelijk dat de band door de jaren heen een stukje subtieler (lees: beter) is gaan musiceren.

Maar goed, de overwegend instrumentale, hier en daar met een vocaal sample doorspekte, zorgvuldig opgebouwde composities zijn nergens echt saai of vervelend. Maar echt buiten de lijntjes kleuren is er niet bij. De langzaam naar een climax toewerkende songs zijn absoluut vakkundig ingespeeld, maar binnen zijn genre klinkt het wel allemaal heel erg conventioneel en zijn de uiteindelijke uitspattingen misschien iets te mager.

Waar uw recensent het moet doen met een eenvoudig promo-exemplaar, is de door Exile On Mainstream Records opnieuw uitgebrachte cd-r van The Winchester Club’s Britannia Triumphant overigens verpakt in een tot 1200 stuks gelimiteerd handgemaakt en gezeefdrukt houten doosje. Dat dan weer wel.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:The Winchester Club Label:Exile on Mainstream
The Freeks – s/t

The Freeks - The Freeks The Freeks is een negenkoppige band uit Californië. De heren hebben...