RECENSIE: Various - Monsters of Roelofarendsveen

Various Artists – Monsters Of Roelofarendsveen
recensie cijfer 2008-06-09 Het Zuid-Hollandse dorp Roelofarendsveen heeft een bloeiende muziekscene, maar veel bands hebben moeite om optredens te krijgen buiten de regio. De stichting RnR Movements zet zich in voor deze bands door het organiseren van bandavonden, een festival en nu dus ook een verzamel cd. Dit alles gebeurt onder de noemer Monsters Of Roelofarendsveen.

Op de verzamel cd Monsters Of Roelofarendsveen staan vijftien bands uit Roelofarendsveen (en omstreken). De cd is voornamelijk bedoeld als promotiemateriaal voor boekers, dj’s en andere mensen uit de muziekbusiness, maar is ook te koop bij bijvoorbeeld Plato in Leiden en natuurlijk via de website www.monstersofraveen.nl. Op deze site kun je overigens ook meer informatie vinden over de deelnemende bands en bovendien alle nummers van de cd beluisteren.

De bands en acts die vertegenwoordigd zijn op Monsters Of Roelofarendsveen lopen qua stijl nogal uiteen. Zo is er onvervalste metal van bijvoorbeeld Red, maar ook rustige singer-songwriter van bijvoorbeeld Jôshan. Ook is er plaats voor Nederlandstalige muziek van Tanja en DeGerard.

Monsters Of Roelofarendsveen opent met het sterke ‘Still Going On’ van Red. Een lekker metal nummer met smerige zang. ‘Evil Bitch’ van ReneSG is ultrakort en vooral hard. ‘Treinen’ van het uit vier mannen bestaande Tanja heeft een nogal vage tekst die behoorlijk in je hoofd blijft hangen. Ook ‘Lightly As A Flock’ van Jôshan heeft een vage tekst, die bovendien behoorlijk te lijden heeft onder een slechte uitspraak van het Engels. Het nummer is verder ook niet echt boeiend en dat geldt eigenlijk ook voor het rustige ‘Stones In My Belly’ van El Tiburón. De harde rock ’n roll van Noctophile’s ‘No Strings’ is dan wel weer leuk en ook ‘Hit 1’ van de rockband Leap is een lekker nummer.

Helix gaat dan weer wat meer de pop/rock kant op en hun ‘Give It Now’ is leuk, maar niet bijzonder. ‘Stuck In My Mind’ van het singer-songwriter duo Really Lovely People is dan wel weer erg mooi. De enige dance-act op Monsters Of Roelofarendsveen is Dioomen. Hun relaxte track ‘Shooting Rifle’ is zeer sterk en smaakt zeker naar meer. Hetzelfde geldt voor ‘Shootin’ van Apehanger. Deze band maakt lekker stevige rock en de zanger klinkt alsof zijn stembanden zijn behandeld met schuurpapier. Ook de gitaarsolo aan het eind van het nummer is erg goed. Apehanger deelt overigens leden met Red en The Spades.

‘Imprisonment’ van New rebel Chapter is ook zeer de moeite waard. Deze band speelde eerst covers van onder andere Metallica en dat is nog wel terug te horen in deze track die een beetje de kant van Kill ‘Em All op gaat. ‘Hypocrite’ van Schotsen is een aanklacht tegen George W. Bush, verpakt in een goed rocknummer. ‘Hey You’ van Groats! is ook een aardig nummer, maar afsluiter ‘Tanja’s Terugkeer’ van DeGerard is helaas een ontzettende anticlimax. Wat een geneuzel zeg. En helaas gaat het nummer nog in je hoofd zitten ook.

Over het algemeen zijn het vooral de wat hardere acts op Monsters Of Roelofarendsveen die echt weten te overtuigen. Met name Red, Noctophyle, Leap, New rebel Chapter en Apehanger zijn echt de moeite waard. Ook de alternatieve dance van Dioomen overtuigt, evenals de rustige singer-songwriter van Really Lovely People. Al met al is Monsters Of Roelofarendsveen hiermee een geslaagd project te noemen.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Various Label:Gasoline Records
Porcupine Tree – Lightbulb Sun

Porcupine Tree - Lightbulb Sun Porcupine Tree is druk met het uitgeven van re-issued cd’s. Naast het in...