RECENSIE: Sébastien Tellier - Sexuality

Sébastien Tellier – Sexuality
recensie cijfer 2008-03-30 Een broeierige strandnacht, een vleugje Daft Punk en een multi-instrumentalist in de persoon van Sébastien Tellier zijn de ingrediënten voor een van de leukste electroplaten van dit moment; Sexuality. Zijn laatste werk Politics dateert alweer van vier jaar geleden. Om hier een geslaagd vervolg aan te geven heeft hij de hulp ingeroepen van niemand minder dan Daft Punk’s Guy Manuel de Homem-Christo. De vruchtbare grond is in ieder geval aanwezig.

Tellier wordt nogal vaak in één hoek met Air geduwd. Dat is volledig terecht, want ook deze plaat heeft diezelfde sensuele en op-en-top Franse sound die we allemaal kennen van het beroemde duo. Sexuality is de muzikale vertaling van een nachtje op het strand uit het leven van Tellier, welke hij zeker niet alleen doorbracht. De plaat wordt soms vergezeld van gehijg en passioneel gekreun welke tot een climax komen in ‘Pomme’, je krijgt het er warm van. De Fransman heeft ook de ‘eer’ om zijn land te vertegenwoordigen bij het Eurovisie Songfestival in Belgrado. Daar zal hij het vierde nummer van deze plaat ‘Divine’ ten gehore brengen. Dit nummer springt ook een beetje uit de toon ten opzichte van de rest. Het is toegankelijker, lichtelijk eentonig en meer bedoeld om de plaat te verkopen.

Het werk staat vol met lichtvoetige synthesizersoul zoals in het dramatische ‘Fingers of Steel’. Andere keren combineert Tellier klassiek Frans chanson met synthesizers, zoals in 'L'amouret et la Violence'. Er wordt moeiteloos afgewisseld met Engels- en Franstalige zang, waardoor het een fris geheel blijft. Het geluid van Daft Punk schemert pas echt door bij de misschien wel beste song ‘Sexual Sportswear’. Knight Rider-achtige sampletjes vormen de basis voor dit bijna zeven minuten durende intermezzo.

Sebastien Tellier heeft met zijn album het streven van veel hedendaagse producers bereikt: digitale soulmuziek. Een zwoele zomer electroplaat die voor de nodige rode oortjes zal gaan zorgen. Een ode aan het bedrijven van de liefde.
Recensent:Martijn Arendshorst Artiest:Sébastien Tellier Label:Record Makers
Kreator – At The Pulse Of Capitulation

Kreator - At the Pulse of KapitulationNa al het touren van afgelopen jaren neemt Kreator een jaartje rust. Omdat...