RECENSIE: Louis Bordeaux - Lets Love Life

Louis Bordeaux – Lets love live
recensie cijfer 2007-11-12 Soms is de maatschappij die een plaat uitbrengt minstens net zo interessant als de plaat zelf. De mannen achter Appletree records organiseerden al eerder grote feesten zoals Appelsap en De Hop en hebben besloten zich op te storten op het uitbrengen van jazz, soul, funk en hiphop. Met een positieve instelling brengen ze muziek uit waarvan zij vinden dat het gehoord moet worden, wellicht wat experimenteler als bijvoorbeeld Top Notch en daardoor misschien minder toegankelijk, maar zeker niet minder de moeite waard. Er zijn al enkele releases geweest op Appletree, maar Lets Love Live is de eerste die ik in mijn handen mocht krijgen.

Louis Bordeaux is verantwoordelijk voor het electronische hiphop album Lets Love Live. De producer is afkomstig uit Deventer en ook actief als lid van de crew Javaanse Jongens. Nu heeft hij zich echter op de electronische muziek geworpen, want zoals hij zelf zegt:”zonder beats geen rhymes”.

Gelukkig zijn er zo nu en dan wat vocalen aanwezig om de leemte, die op de volledig instrumentale nummers soms aanwezig is, op te vullen. Het album heeft over het algemeen een licht en jazzy geluid. Muzikaal lijkt Louis Bordeaux in het nummer ‘777’ ineens de volledige vrijheid genomen te hebben en het bombastische geluid zet zich vervolgens lekker voort in het volgende nummer. Dit nummer met de titel ‘340 m/s’ is een soort b-boy achtige track. Het nummer 'Ecstacy' is daarna weer een voorbeeld van een rustig, ontspannen nummer, wat niet zou misstaan als achtergrond bij een natuurducumentaire. Hoewel dat misschien saai lijkt te klinken, het is een geweldig compliment dat muziek zulke sterke beelden bij je op kan roepen. De climax waarop het nummer aanstuurt komt helaas niet, maar het nummer wat erop volgt is weer uitermate de moeite waard en zou zo uit een verborgen laatje van J Dilla kunnen komen (waarbij het uiteraard overbodig is om te zeggen dat deze producer ook voor Louis Bordeaux een grote invloed is).

Appletree records heeft zichzelf een goede dienst bewezen met het uitbrengen van Lets Love Live. Dat deze plaat aan gaat slaan bij het grote publiek en de namen Appletree en Louis Bordeaux volledig op de kaart gaat zetten durf ik niet te stellen, maar beide hebben een duidelijke handtekening afgegeven. Lekker om te horen dat ook dit gewoon mogelijk is in Nederland, en nu maar hopen dat de kwaliteit van beide van hetzelfde hoge niveau blijft.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Louis Bordeaux Label:Appletree Records / PIAS
Boy Ler – Lord Palf

Boy Ler - Lord Palf "Does Humor Belong In Music?" Dat vroeg Frank Zappa zich in 1984 al af. De...