RECENSIE: Stone Dust - Captiain Storm's Travels

Stone Dust – Captain Storm’s Travels
recensie cijfer 2007-10-29 Van coverband naar een band met eigen repertoire. Een stap die veel groepen een keer nemen en zo ook Stone Dust. Stone Dust is de wedergeboorte van de coverband Storm. Wellicht dat de titel van hun debuutalbum een verwijzing is naar deze vorige band. Met Captain Storm’s Travels hebben ze een album vol eigen nummers gemaakt. Hun missie is duidelijk: eerst Zeeland veroveren om daarna de rest van Nederland plat te spelen.

De leden van Stone Dust weten wat ze willen. Lekker rocken. Met een zanger die klinkt als een light-versie van Scott Weiland, vroeger Stone Temple Pilots en tegenwoordig Velvet Revolver moet dit wel gaan lukken. Met nog iets meer oefening kan hij zich positief onderscheiden van andere zangers. Zeker in combinatie met de bandleden die verder in Stone Dust spelen.

Captain Storm’s Travels staat vol lekkere rocknummers. ‘Last Supper’ is één van de toppers van het album. Vooral de gesproken coupletten zorgen voor een aangename afwisseling, maar het refrein zou er nog iets meer uit mogen springen. Het voorlezen van tekst zoals in ‘Last Supper’ komt vaker terug in de nummers. Zo ook in ‘Mississippi Burning’. ‘Punk’ is een lekkere afwisseling op het album. Doordat er in dit nummer weinig gitaarrifjes zitten blijft de snelheid er lekker in zitten. Dit is nog wel eens het probleem in de andere nummers. De talloze rifjes, of losse noten, die over de ritmegitaarpartij worden gespeeld zorgen ervoor dat de nummers soms een beetje lijken voort te kabbelen. De energie die in de nummers zit gaat hierdoor verloren. Na alle elektrische gitaren horen we aan het einde van het album zowaar nog een ballad. Too Tight Jacket. In dit nummer laat Job Zwegers nog maar eens horen dat hij een hele aangename stem heeft. Meer van deze mooie nummers zouden niet misstaan op dit album.

Samen met Jacques van Ham, Reggy Lambert, Koos de Waal en Wim Steijns heeft Zwegers een heel aardig debuutalbum afgeleverd. Hier en daar had het wat spannender en afwisselender had mogen zijn, maar misschien is dat een tip voor een volgend album. Voor liefhebbers van lekkere rock, stonerrock zoals ze het zelf omschrijven, is deze band interessant om te volgen. Even afwachten hoe ze nu doorgroeien.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Stone Dust Label:Eigen Beheer
Blacq Audio - Cexcells

Blaqk Audio - CexCellsWie Sing To Sorrow en Decemberunderground van AFI (A Fire Inside) in huis...