RECENSIE: José González - In Our Nature

Jose Gonzales - In our nature
recensie cijfer 2007-10-18 Soms heb je als artiest een zetje uit onverwachte hoek nodig om een groot publiek te bereiken. José González kreeg dit zetje een kleine anderhalf jaar geleden van Sony, dat zijn cover van de song ‘Heartbeats’ gebruikte voor hun nieuwste commercial. Je kent ‘m misschien nog wel, die commercial met die stuiterballen. De song sloeg in als een bom, en González’ debuutalbum Veneer was vervolgens bijna niet aan te slepen. Uiteindelijk zijn er zo’n 700.000 exemplaren van het album weggezet. Niet misselijk dus, voor een debuutalbum.

Nu is dan González’ tweede album In Our Nature verschenen. Al vrij snel na de eerste klanken wordt het duidelijk dat de sound van het album in het verlengde ligt van het debuut. De Argentijnse Zweed heeft hooguit wat meer roots invloeden toegevoegd aan zijn soms psychedelische folk liedjes. Daarnaast heeft hij ook dit keer weer een cover op het album staan, namelijk ‘Teardrop’ van Massive Attack. Mooie versie, maar toch kan deze niet tippen aan de versie die Stevie Ann onlangs met Newton Faulkner op de radio vertolkte bij Giel Beelen.

Hoewel de verrassing er misschien een beetje af is, weet González wel opnieuw respect af te dwingen met o.a. ‘How low’, ‘Down the line’, het hallucinerende ‘Time to send someone away’ en het uitgesponnen ‘Cycling trivialities’. Respect, omdat hij het weer flikt om een maximaal effect te creëren met minimale middelen. Geef de man een akoestische gitaar, zet er een percussionist bij en hij weet een muzikaal landschap te creëren waarin het aangenaam vertoeven is. Kortom, liefhebbers van het debuut, en dat waren er dus velen, kunnen deze prima tweede blindelings aanschaffen. Kom maar op met die donkere dagen, José González sleept je er wel doorheen!
Recensent:Chris Dietzel Artiest:José González Label:1265 Productions Inc.
Moonspell - Under Satanae

Moonspell - Under SataneZoals bands de laatste tijd wel vaker doen vond ook Moonspell dat het tijd...