RECENSIE: Splinter - Role Models

Splinter
recensie cijfer 2023-12-29 Het Haagse Splinter heeft een tweede album uitgebracht. De vier man sterke band komt voort uit Birth of Joy, Death Alley en Vanderbuyst. Genoeg speelminuten in de zalen van Nederland gegarandeerd. Role Models, geproduceerd door Triggerfinger’s Mario Goossens is net als voorganger Filthy Pleasures bij tijd en wijle een lekkere springplaat. Opvallend is deze keer de rol van het orgel, welke een prominente plek heeft.

Opener ‘Soviet Schoolgirls’ is al direct een uiterst dansbaar rocknummer, waarbij je denkbeeldig het publiek op de maat hoort meeklappen. ‘Opposite Sex’ komt met een duidelijk statement ”People of the opposite sex, they are complex, let’s face the facts”. Waar het nummer aanvankelijk uit de jaren tachtig lijkt te komen, kantelt dit en gaat het via een vette solo over in een riff en mondt uit in een miauwende kat tot slot. Niks is te gek. Dansbare rock met orgel, is een omschrijving die deels de lading dekt. Het album kent ook zijn rustmomenten. Bij ‘The Carpet Makes Me Sad’ wordt het gas wat teruggenomen en ‘Computer Screen’ is een afwijkende, rustige pianoballad inclusief samenzang. Het geeft de CD wat meer afwisseling.

Hoogtepunt van de plaat is ‘Forbidden Kicks’ waar alle remmen nog even los gaan en het orgel er flink van langs krijgt. Een ouderwets vuig rocknummer van Nederlandse bodem, met gitaarsolo! Was het de bedoeling om er met een knal uit te gaan, dan was dit de ideale afsluiter, nu gebeurt dat akoestisch. Zeg je rock met een vleugje orgel, dan zeg je automatisch al snel dat een band in de DeWolff; hoek zit. Dat is niet erg en geen slecht referentiekader. Het geeft de plaat helaas wel wat minder identiteit, maar de heren laten duidelijk horen genoeg in huis te hebben.

Vernieuwend hoeft het ook altijd niet te zijn. De twaalf nummers tezamen laten een band horen die zijn sporen reeds in het speelcircuit verdient hebben. Rock and roll? Yes! Lange haren wapperen? Check! Een fijne plaat voor in een tent, op een weide of in een plakkerige zaal.
Recensent:Wilco de Man Artiest:Splinter Label:Mattan Records
Cover All Hands_Make Light - Darling The Dawn

All Hands_Make Light - Darling The DawnWanneer mag je spreken van een supergroep? Als de heerser van post-rock noise...