RECENSIE: Remont Pomp/ Mokolaj Trzaska/ Adam Żuchowski - Sam Jesteś Pompa Vol. 1

Pomp
recensie cijfer 2023-11-09 Berg het keukengerei maar goed op als de Poolse band Remont Pomp (“Pompreparatie”) langskomt om te spelen. Dat geldt ook voor tafelbladen, glazen, kannen; alles wordt letterlijk uit de kast gehaald om gebruikt te worden als muziekinstrument. De groep, die in 2003 werd opgericht bij de Poolse Vereniging voor Mensen met een Verstandelijke Beperking in Gdańsk, staat dan ook garant voor onconventionele muziek. Dat blijkt ook wel uit het feit dat zij niet op Tidal of Spotify te vinden zijn.

Het elfkoppige ensemble wordt op hun derde album Sam Jesteś Pompa Vol.1 bijgestaan door Mikołaj Trzaska (alt- en tenor saxofoon, klarinet) en Adam Żuchowski (contrabas). Trzaska speelt een verbindende rol. Hij betrok bassist Majek Majkowski bij hun eerste album, Złota Platyna ("Gouden Platinum") uit 2012 en zorgde ervoor dat zij hun tweede album Pomp Power konden opnemen in 2016. Zijn muzikale inbreng is groots: hij legt een jazz-laag over de door slaginstrumenten gedomineerde muziek heen. (Wanneer je de lijst van musici bekijkt, valt je op dat er maar één is die niet de djembé bespeelt.)

De sturende rol van saxofoon en in lichtere mate de contrabas, wordt al direct duidelijk op het eerste nummer ‘Szybko Od Światła’ (“Snelheid van het licht”). De overweldigende percussie wordt dusdanig in banen geleidt dat het prima te verdragen is. Dat geldt later ook voor ‘Pompujemy Krew’ (“Wij pompen bloed”) dat een gezonde portie vrolijke freestyle jazz bevat. Diezelfde onbezonnenheid vindt je op ‘Grota’ (“Grot”), waar de flessenblazers de bassist, de tenorsaxofoon en zelfs de percussionisten overrompelen.

De muzikale sfeer van overwegend West-Afrikaanse geluid met enige Slavische invloeden wordt doorbroken op ‘Zbliżający Się Sześcian Z Morza Tez’(‘De naderende kubus uit een zee van
tranen’). De elektroakoestische gitaar van Jarosław Marciszewski en klarinet van Trzaska doen hier denken aan een sprookje uit het Midden-Oosten. Ronduit prachtig is ‘Święta Próżnia’ (“Heilig vacuüm”), waar je langzaam lijkt te ontsnappen uit een ambient slaapliedje. De balafoon van Joanna Świeczkowska is huiveringwekkend en wonderschoon tegelijkertijd, waardoor je niet weet of je überhaupt wel wilt ontwaken.

Tussenstukjes genoemd ‘Free Pompy’ 1 tot en met 5 leiden ons van compositie naar compositie op Sam Jesteś Pompa Vol.1. Dit zorgt ervoor dat de muziekstukken op zichzelf staan en de luisteraar de gelegenheid krijgt deze tot zich te nemen. Dat is geen overbodige luxe, aangezien we veel voor onze kiezen krijgen. Vol. 2 is inmiddels uitgebracht en als het net zo goed is als dit, kan elke liefhebber van experimentele instrumentale muziek volop blijven genieten. Waar lagen die pollepels van oma nu ook al weer?
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Remont Pomp/ Mokolaj Trzaska/... Label:Xango Music
Cover PoiL Ueda - PoiL Ueda

PoiL Ueda - PoiL UedaHet album PoiL Ueda is meer dan een samenwerking tussen de Franse...