VERSLAG: Finntroll - 24/04 - Effenaar

VERSLAG: Stefan Zegerius

Finntroll - 24/04 - Effenaar

Het Finse Suotana treedt voor deze tour voor het eerst buiten de grenzen van het thuisland en speelt dan ook het eerste optreden op Nederlandse bodem. De band speelt een mix van melodische death metal met folk- en atmosferische invloeden. De Finse invloeden van onder andere Children Of Bodom zijn duidelijk te horen en dat klinkt vertrouwd. De interactie met het publiek wordt goed gedoseerd, waardoor we op fijne wijze door het optreden worden geloodst. De vocalen van zanger Tuomo Marttinen gaan alle kanten op, wat niet altijd even prettig klinkt. Dit gaat van diepe grunts, naar screams, naar lage chants en dan weer naar een hoge powermetal zang. Muzikaal gezien is het allemaal wel prima in orde, maar weinig spannend. Dat maakt de eerste show in Nederland van Suotana tot een leuke ervaring die echter door de meesten wel snel zal worden vergeten.

Metsatöll mag de avond voortzetten. Deze folkmetalband uit Estland timmert alweer zo’n 25 jaar aan de weg. Dat is aan de stage presence wel te merken. Ze krijgen het publiek dan ook snel mee met hun, bij vlagen, over-the-top vrolijke folkmetal. De meest interessante traditionele instrumenten komen voorbij als de doedelzak, mondharp, fluiten en traditionele strijk- en snaarinstrumenten. De nummers zijn hier en daar wat chaotisch en vooral weinig pakkend, waardoor de verveling wat toeslaat. Het optreden van Metsatöll is degelijk, maar niet veel meer dan dat.

Al jaren lang staat Finntroll aan de top van het folkmetal genre. Zonder alsmaar dezelfde vrolijke deuntjes te spelen houdt de band het album na album vol om spannend te blijven en pareltjes van nummers te schrijven. Daar is het in 2020 uitgebrachte Vredesvävd een perfect voorbeeld van. De opener ‘Människopesten’ van het klassieke album Nattfödd zet direct de toon. De pit ontploft direct en de komende anderhalf uur komt bijna de volledige discografie aan bod. De eerste plaat, waar toch ook de nodige klassiekers op staan, wordt vanavond overgeslagen. Dat mag de pret echter niet drukken. Daar is het oeuvre van de band te groot voor geworden. Als we het over hoogtepunten gaan hebben staan ‘Nedgång’ en ‘Att Döda Met En Sten’ hoog op het lijstje. De publieksfavorieten ‘Trolhammeren’ en ‘Skogsdotter’ mogen uiteraard ook niet ontbreken en maken deze Finntroll show wederom tot een onvergetelijk succes.

Finntroll stelt nimmer teleur en heeft weer wat zieltjes voor zich kunnen winnen. Aangezien de laatste plaat alweer van 4 jaar terug dateert mogen de heren van mij wel de studio weer in voor een nieuw meesterwerkje.

MICHELLE DAVID & THE TRUE-TONES - 26/04 - DOORNROOSJEMichelle David & The True-tones is altijd een feest vol t liefde en hoop....

WENDE - 24/04 - PATRONAAT Wende is op tour met haar nieuwe album Sterrenlopen. De zangeres weet...