RECENSIE: Public Service Broadcasting - This New Noise

PBS
recensie cijfer 2023-11-26 In 1922 werd de British Broadcasting Company opgericht, en vijf jaar later werd de naam veranderd naar British Broadcasting Corporation, afgekort tot BBC. De BBC is hiermee de oudste publieke omroep ter wereld en volgens velen ook de beste. Er zijn huishoudens, waaronder dat van ongetekende, waar de BBC vaker aan staat dan de NPO. Niet alleen het tv-aanbod, maar ook de radiozenders van de BBC zijn van een zeer hoge kwaliteit. De Britten zijn terecht trots op hun BBC, ook wel Auntie Beeb genoemd, en het honderdjarig bestaan vorig jaar werd dan ook groots gevierd.

Een onderdeel van deze viering was een soort symfonie, geschreven voor de BBC en er is natuurlijk geen enkele band die ze hier beter voor hadden kunnen vragen dan Public Service Broadcasting, de band die letterlijk Publieke Omroep heet en waarvan het eerste album Inform-Educate-Entertain heette, precies de drie belangrijkste doelstellingen van de BBC.

Public Service Broadcasting (PSB) bestaat uit J. Willgoose, Esq. (gitaar, banjo, andere snaarinstrumenten, samples, elektronische instrumenten), Wrigglesworth (drums, piano, elektronische instrumenten), J F Abraham (flugel, basgitaar, drums en diverse andere instrumenten) en Mr B (visuals en set design). Voor This New Noise werkte de band samen met het BBC Symphony Orchestra en dirigent, componist en arrangeur Jules Buckley. Samen maakten ze een symfonie die het midden houdt tussen (prog)rock en klassiek en waarin ook de voor PSB zo kenmerkende samples van oude radio- en tv-uitzendingen prominent aanwezig zijn. Veel van deze samples komen uit de beginperiode van de BBC en een flink deel ervan gaat over John Reith, de legendarische eerste directeur van de omroep. Ook komt er een sample voorbij waarin we de bekende Ierse toneelschrijver George Bernard Shaw horen praten.

Muzikaal gezien ligt This New Noise in het verlengde van het eerdere werk van PSB, al gaat het album, dat overigens live werd opgenomen, wel wat meer richting klassieke muziek. Gezien de samenwerking met het BBC Symphony Orchestra is dit niet zo verrassend natuurlijk. In ‘A Cello In Daventry’ horen we Seth Lakeman zingen, waardoor deze track lijkt wegelopen van het album Every Valley, waarop PSB voor het eerst met vocalisten werkte.

De jubilerende BBC krijgt met This New Noise een waardig eerbetoon. Daarnaast is het album een mooie toevoeging aan het oeuvre van Public Service Broadcasting. Je kunt je afvragen hoeveel albums je kunt maken met oude radio- en tv-fragmenten, voordat de verveling begint toe te slaan, maar op This New Noise is hier zeker nog geen sprake van.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Public Service Broadcasting Label:Test Card Recordings
Cover I Spy - While The War Began

I Spy - While The War BeganEerlijk is eerlijk, ondergetekende had nog nooit van I Spy gehoord. Zo...