RECENSIE: Detonics - Detonized

Detonics
recensie cijfer 2023-07-24 De Nederlandse bluesband Detonics staat garant voor een portie swingende West Coast Blues. De band speelde op Moulin Blues, Rib & Blues en ook op internationale festivals. Na het winnen van de Dutch Blues Challenge in 2016 schopte de band het in 2017 tot de halve finales van de International Blues Challenge in Memphis. Vooral dat laatste mag best indrukwekkend genoemd worden. Artiesten als Zac Harmon, Tommy Castro en Susan Tedeschi speelden aan het begin van hun carrière ook op deze blues challenge. Niet de minsten in de blues. Geen wonder dat de plaats Memphis een eerbetoon krijgt op hun laatste plaat.

Met Detonized verscheen vorig jaar namelijk het derde album van de band. Op het album mixt de band rockabilly, soul en swingende blues. Meestal met de voet volop het gaspedaal. Soms wordt het gas even teruggenomen. Zoals op het wat broeierige ‘Why Were You Lying’. Met een subtiele mondharmonica solo.

Invloeden uit de bluesgeschiedenis zijn er te over. In ‘Money Train’ klinkt via het gitaarspel een stukje Johnny Cash door. ‘Life’s Your Best Friend’ is een stevige rocker. Met een lekker ritme op het Hammond. Eerst tikt de pianist het instrument een paar keer kort aan, maar daarna ondersteunt hij wat langer het stevige gitaarspel. Eerder op de plaat gaat ‘Mean Machine’ nog wat lekkerder de bocht uit via een ritme dat van The Paladins en Fabulous Thunderbirds had kunnen zijn. Overgoten met een Fats Domino ritme. Het stampt en schudt. En nodigt vooral uit om te dansen. De Fabulous Thunderbirds referentie wordt nog wat sterker via een mondharmonica solo.

De Detonics presenteren zichzelf op Detonized als een prima bluesband die goed het genre heeft bestudeerd. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat deze band prijzen mee naar huis nam en op gerespecteerde festivals mocht spelen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Detonics Label:Tub Thumper Records
Cover Jim Keller - Spark & Flame

Jim Keller - Spark & Flame Jim Keller is één van de artiesten uit de categorie extreem...