RECENSIE: Nikki Lane - Denim & Diamonds

Nikki
recensie cijfer 2023-07-23 De Amerikaanse Nikki Lane heeft zich de afgelopen paar jaar ontpopt tot een degelijke en stabiele kracht in de Americana. Lane zoekt haar inspiratie in typische honkytonk, rock en alles wat er tussen zit. Die open houding leverde een zelfgeschreven duet op het album Chemtrails Over The Country Club van Lana Del Ray op. En op de vorig jaar uitgebrachte plaat Denim & Diamonds vinden we Josh Homme van Queens of the Stone Age achter de knoppen.

Op Denim & Diamonds presenteert Nikki Lane zich dan ook als een stoere rockvrouw die lekker komt rocken. En met een heel fijngevoelige neus voor pop. Want popliedjes zijn er volop te vinden op Denim & Diamonds zonder dat Lane ver afscheid neemt van de Americana. Zowel in grootsheid als in de klein gehouden liedjes waarbij je aan een Americana Lana Del Ray moet denken.

Neem bijvoorbeeld titelnummer ‘Denim & Diamonds’. De gitaar klinkt hard. Het refrein is lekker catchy. De gitaar jankt niet zoals bij Quens of The Stone Age, maar doet eerder denken aan de rammelrock van Drivin N Cryin. Het knappe is dat Nikki Lane net zo gemakkelijk het gas kan terugbrengen en er een aanstekelijk liedje van kan maken. Dat doet ze onder andere op ‘Good Enough’. Het mooie liefdesliedje kent een lekker hobbelend honkytonk ritme. Inclusief een kort solerende steelgitaar.

Denim & Diamonds is het vierde album van Nikki Lane. De Amerikaanse trekt met Josh Homme iemand aan die niet gelijk doet denken aan de authentieke Americana muziek. Maar Lane laat zien dat het een goede match is. Denim & Diamonds rockt, vertelt de verhalen van het lege Amerikaanse platteland en ademt in alles de rijke geschiedenis van Amerikaanse muziek. Daarmee is het een zeer fijne plaat geworden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nikki Lane Label:New West Records
Cover Detonics - Detonized

Detonics - DetonizedDe Nederlandse bluesband Detonics staat garant voor een portie swingende...