RECENSIE: Jim Keller - Spark & Flame

Keller
recensie cijfer 2023-06-12 Jim Keller is één van de artiesten uit de categorie extreem ondergewaardeerd. Keller had commercieel succes met de band Tommy Tutone, maar verdween daarna naar de achtergrond. De singer-songwriter speelt Americana in de stijl van John Hiatt, Nick Lowe en John Mellencamp. Zijn album By No Means uit 2021 was één van de beste van dat jaar. November vorig jaar kwam Jim Keller al met de opvolger; Spark & Flame.

Spark & Flame is een waardige opvolger. Keller kiest weer voor twaalf klassieke singer-songwriterliedjes. Soms wat steviger, soms wat meer somber. Keller heeft een degelijke stem. Niet heel opvallend, maar leent zich prima voor de verhalende manier van zingen. En dan haalt hij soms onverwacht uit. Bijvoorbeeld tijdens ‘Magic’. Het liedje heeft een kalm pianoritme. In het refrein wordt Keller ondersteunt door achtergrondzangers. Op het juiste moment verrast hij met zijn sterke stem. De invallende gitaar maakt dat het liedje ook doet denken aan ‘Down Around My Place’ van John Hiatt.

Soms is de muziek meer energiek. Tijdens ‘Falling Down’ klinken er blazers in de begeleiding. ‘Learning To Crawl’ heeft een licht reggaeritme. Een vrolijk stemmend, maar licht nostalgisch liedje over alles wat we maar normaal vinden. En dus niet meer voldoende waarderen. Keller zingt net zo soepel mee met de reggae als met de akoestische folk. In de afsluiting horen we dit ook. Met akoestische gitaar, via een flamencoritme, mijmert Jim Keller over zijn vader die hij nooit gekend heeft. En kijkt hij vervolgens nostalgisch terug op zijn leven. En dat van zijn vrouw en dochter.

Met Spark & Flame voegt Jim Keller weer een mooi album toe aan zijn oeuvre. Het zal hem niet meer fans opleveren, maar de kleine groep liefhebbers is ongetwijfeld tevreden met deze nieuwe plaat. Spark & Flame verdient in de kast een plekje tussen de recentere platen van John Hiatt en Nick Lowe.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jim Keller Label:Continental Record Services
Cover Marlon Williams - My Boy

Marlon Williams - My BoyOp zijn derde album zoekt Marlon Williams het in de vrolijke melodieën. Na...