RECENSIE: The World Of Dust - Golden Moon

WOD
recensie cijfer 2017-07-03 Stefan Breuer is enigszins bekend van I Am Oak, maar de man heeft meer in zijn mars dan alleen in een band spelen. Breuer is een geluidskunstenaar in de ware zin van het woord. Onder de naam The World Of Dust heeft Breuer een flink aantal liedjes opgenomen en twintig daarvan zien nu onder de titel Golden Moon het levenslicht. Liedjes is overigens een groot woord voor de meeste van de twintig stukken en stukjes die dit album sieren. Het zijn vaak meer geluidscollages die soms de minuut niet eens aantikken. Daarbij is alles opgenomen met wat hij maar voorhanden had; eenvoudige cassetterecorders, zijn laptop en zelfs zijn Iphone werd in de strijd gegooid om de boel vast te leggen.

Wanneer je de cd start houd je je hart vast; ‘School Carlotti’ klinkt namelijk alsof je speakers het ineens aan het begeven zijn. Gelukkig gaat het daarna wel beter met het geluid, al is voor deze muziek natuurlijk wel de term lo-fi uitgevonden. Tussen de twintig kunststukjes of collages moet u zelf de krenten uit de pap pikken, want door de vele korte ‘songs’ klinkt het allemaal nogal fragmentarisch, maar er zijn wel degelijk mooie liedjes te vinden die duidelijk maken dat Breuer een creatief persoon is.

Te midden van alle korte, en minder korte, psychedelische stukjes (al dan niet instrumentaal) zijn het vooral de echte liedjes die beklijven, zoals een verwrongen en wat vals klinkend liedje met toegevoegde kinderzang (‘Overture’). Op ‘Tribal Memories’ horen we dochter van Breuer, dit tijdens het opnemen van het liedje genoeglijk mee brabbelt. Sommige slowcore stukjes zoals ‘Endless Dreams’ en, ‘Peach’ hebben ook wel hun charme, net zoals het bezwerende ‘Balloons’ (alleen de stem van Breuer op ouderwets klinkende synths). Het met rauw gitaarwerk opgesierde ‘Museums Of Death’ en de afsluiter ‘Blue Diamonds’, dat een vrij normaal rocknummer is zijn de mooiste momenten op dit kunstzinnige plaatje.

Breuer is iemand die in dit hap-slik-weg muzieklandschap nog zijn nek durft uit te steken en dat is meer dan te prijzen, ondanks dat aan de kwaliteit van Golden Moon best wel wat mankeert. Het album is een soort modern geluidsschilderij. Je moet er van houden, zoals met alle kunst; het pakt je of het doet je helemaal niets.
Recensent:Jan Didden Artiest:The World Of Dust Label:Tiny Room Records
BTB

Big Time Bossmen - Working On A PlanNaast de (inter)nationaal bekende uitgestrekte boom- en rozenkwekerijen heeft...