RECENSIE: Beach Bunny - Emotional Creature

Beach Bunny
recensie cijfer 2022-09-26 De Amerikaanse band Beach Bunny begon in 2015 als slaapkamer-project van Lili Trifilio. Ze bracht in dat jaar de EP Animalism uit, een jaar later gevolgd door de EP Pool Party. In 2017 verscheen Beach Bunny’s derde EP, Crybaby en werd het slaapkamer-project omgevormd tot een echte band. Een jaar later verscheen een vierde EP, Prom Queen. De titeltrack van deze EP werd een regelrechte hit op TikTok en bracht de band veel bekendheid.

In 2020 verscheen het debuutalbum Honeymoon, waarmee de band lovende kritieken oogstte. Het album verscheen in de jaarlijstjes van zowel Rolling Stone als The New York Times. In 2021 verscheen opnieuw een EP, Blame Game en een jaar later verscheen het tweede album Emotional Creature.

Op Emotional Creature horen we frisse gitaarpop in de lijn van bijvoorbeeld The Beths en Avril Lavigne. Laat je door deze laatste referentie niet meteen afschrikken, Beach Bunny klinkt een stuk minder bedacht en gefabriceerd dan de tiener-ster uit de zeroes. Maar met de strak geproduceerde gitaarpop, waar de gevaarlijke randjes netjes vanaf geveild zijn, ligt de vergelijking voor de hand. Ook de teksten vol tienerleed dragen hieraan bij: “I'm obsessed, depressed, can't seem to find no closure. What's the point in getting dressed
If the two of us are over?”
(uit ‘Weeds’).

Desondanks is Emotional Creature een prima plaat, waarop ook voor niet-tieners genoeg te genieten valt. De songs zijn prima, de productie is zoals gezegd lekker strak en er wordt ook nog een klein beetje geëxperimenteerd met elektronica, vooral in het nummer ‘Gravity’. Daarnaast is het album kort genoeg om te zorgen dat de kauwgombal zijn smaak niet verliest.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Beach Bunny Label:Mom+Pop

Sinead O'Brien - Time Bend And Break The BowerDe Ierse zangeres Sinead O’Brien heeft veel te vertellen, getuige de lange...

Cover Fazer - Plex