RECENSIE: Delise - Ik Ken Je

Delise
recensie cijfer 2022-12-30 De muziek van Delise is iets waar je aandachtig naar moet luisteren. De liedjes van deze singer-songwriter bevatten namelijk een boodschap, een verhaal waarin geloof als belangrijkste inspiratiebron dient. Het album Ik Ken Je dat eerder dit jaar is uitgekomen bevat toegankelijke popmuziek en is volledig Nederlandstalig. Zij beschouwt zelf haar muziek als een muzikale reis waarbij de luisteraar door haar wordt meegenomen en kennis maakt met diverse thema’s die zij in haar leven is tegen gekomen. Al vanaf zeer jonge leeftijd is Delise begonnen met het schrijven van muziek en als aankomend talent trok zij al snel de aandacht van de juiste mensen die haar carrière in een bepaalde richting konden sturen. Tot op zekere hoogte is de zangeres er in geslaagd om een aanzienlijke bekendheid te bereiken, maar toch besloot zij om prioriteit te geven aan haar Rechtenstudie en het maken van muziek naar de achtergrond te verschuiven. Na een moeilijke fase in haar leven pakte zij de draad als muzikante weer op en verscheen er in 2018 het debuutalbum Bladzijde 1, een subtiele verwijzing naar het nieuwe begin, het nieuwe hoofdstuk in haar leven. Het frisse opgewekte geluid hierop liet een jonge vrouw vol kracht en levenslust horen, die bovendien niet schroomde om haar gevoelige kanten bloot te geven.

Dat er nu een vervolg is gekomen is daarom geen verrassing al zijn de plannen meerdere malen, mede door de toestanden rondom corona, enigszins gewijzigd. Het aanvankelijke idee om een reeds bestaande EP uit te breiden veranderde in het samenstellen van een volwaardig album. Om het gemis aan livemuziek voor zowel artiest als fans bovendien nog iets dragelijker te maken, zijn er in de studio enkele tracks live ingespeeld en opgenomen om het vervolgens uit te brengen op een extra schijfje dat hieraan is toegevoegd. Een leuk extraatje dus, vooral ook omdat er aan de prachtige verpakking duidelijk veel aandacht is besteed.

Het verschil met het debuut is wel dat het luchtige karakter heeft plaatsgemaakt voor muziek waarin de diepte nog meer dan daarvoor is opgezocht. Haar sfeervolle beschrijving van een schilderij van Rembrandt in ‘Storm Op Het Meer’ laat iets van die diepgang horen. Al is er wellicht beter sprake van dramatiek, menselijk drama om precies te zijn. Het schilderij laat namelijk een noodsituatie zien waarbij de bemanning er werkelijk alles aan doet om te overleven en Delise bevindt zich ook op het schip. “Heeft U mij nu verlaten? Breng me weer veilig thuis”, zingt zij. Gelukkig is daar Jezus die hoop biedt, vervolgens de golven op het Meer van Galilea kalmeert en er uiteraard voor zorgt dat iedereen veilig thuis komt.
Het contact met Hem wordt daarnaast nog eens duidelijk verwoord zoals in ‘Het Wachten Waard’, een pakkend popliedje met een boodschap aan diegene die op antwoorden wacht. Het advies is om geduldig af te wachten maar er wel al zelf over na te denken, nog voordat Hij van zich laat horen. Je kunt daar namelijk sterker van worden. Zo bevat Ik Ken Je nog veel meer fijne adviezen waar je als luisteraar al dan niet je voordeel mee kunt doen. Prettig ook om een artiest te horen die samen met haar muzikanten totaal niet bezig is met verkoopcijfers, maar muziek maakt dat rechtstreeks afkomstig is uit het hart. Dat zij bovendien de kunst verstaat om met een prettig stemgeluid de boodschap, zoals in ‘Overwinnen’ of ‘Om Je Heen’, duidelijk over te brengen komt daarbij goed van pas. Het doel van Delise om de luisteraar met Ik Ken Je aan het denken te zetten en te bemoedigen lijkt hiermee dan ook meer dan geslaagd.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Delise Label:Eigen Beheer
Collins

Judy Collins - SpellboundInmiddels is Spellbound Judy Collin haar zesendertigste album. Alle...